Keymetrics

7 utmaningar Snap måste överkomma för att konkurrera med Facebook

Sedan Snaps lyckade börsintroduktion i torsdags spekuleras det nu i om de på allvar kommer kunna konkurrera med Facebook. Experter menar att det finns ett flertal utmaningar som Snap måste överkomma för att kunna utmana den nuvarande regenten.
Lär dig mer: Webinar – Allt du behöver veta om Snapchat!

  1. Tjäna pengar på sitt udda annonsformat. Genom sitt vertikala format gör Snap det svårare, och mer kostsamt att ta fram annonser anpassade för appen. Dessutom kom nyligen ökad konkurrens från Instagram genom annonsmöjligheterna i Instagram Story. Snap behöver övertyga marknadsförare och annonsköpare om att deras plattform är rätt ställe att konvertera användare till konsumenter.
  2. Bli värderade på sina egna villkor. När alla funderar på om Snap kommer bli nästa Facebook (oerhört framgångsrikt) eller Twitter (sakta dalande stjärna) behöver Snap övertyga investerare om att de bör bli värderade på sina egna villkor. En jämförelse med såväl Facebook som Twitter kommer enbart ligga Snap till last i jakten på nya investerare.
  3. Fortsätta expandera antalet användare. När det kommer till sociala nätverk är det bara antalet användare som räknas. Om inte siffrorna finns och ökar kommer såväl användare som investerare att dra sig undan. Just nu ökar antalet användare i åldersgruppen 45-54 mest, i alla fall i USA. Med 158 miljoner dagliga användare är de ingen liten aktör, men ur ett internationellt perspektiv har Snap mycket arbete framför sig för att knyta ny publik runt om i världen till sin plattform.
  4. Balansera annonser och användarupplevelser. I en nyligen publicerad studie noterades att hela 60% av Snaps användare hoppade över annonser. Nu när företaget börsintroducerats behöver de skapa inkomster genom annonsering, vilket riskerar att förstöra användarupplevelse. Med fler annonser kan användarna komma att tröttna, vilket tvingar Snap till att ta in ännu fler annonser, och den onda spiralen är igång. De behöver snabbt hitta en bra balans där såväl investerare som användare är nöjda.
  5. Strida för video-territorium. När både YouTube och Facebook har utökat sitt utbud av video i form av TV-lika tjänster, samtidigt som Instagram allt mer börjar jobba med video är striden för video-tittarna i full gång. Snap har genom sitt TV-lika format Discovery knutit ett flertal stora aktörer till sig, bland annat NFL, MTV, CNN, NBC och ESPN. Men för att fortsätta strida för video-territorium måste de fortsätta utveckla och tillhandahålla tjänster. En möjlig väg är att bli mer lika YouTube och se till att användare följer ett flertal olika användardrivna kanaler, så inte Snap måste förlita sig på kändisar för att driva på den dagliga videokonsumptionen.
  6. Tillmötesgå kraven på transparens i annonsmätningar. Såväl Facebook som YouTube gick nyligen med på en revision från Media Ratings Council för att gå igenom deras annonseringssiffror. Än så länge ses Snap som en svart låda, där ingen riktigt vet vad som händer eller förstår hur vinst skapas från annonser. De kommer behöva möta kraven på att bli mer transparenta för att kunna trygga potentiella investerare att deras siffror är sanningsenliga.
  7. Uppfyll löftet om att bli ett kameraföretag. Snaps VD Evan Spiegel har hela tiden benämnt Snap som ett kameraföretag, och med introduktionen av deras glasögon ”Spectacles” och rykten om en drönare pekar mycket på att de kommer utvecklas inom hårdvaru- som mjukvarubranschen. Än så länge är Spectacles att bedöma ett kul experiment, där förvisso stora företag som Mountain Dew och Sour Patch Kids har jobbat mycket med konceptet. Men genom att fortsätta arbeta kring olika perspektiv, och förändra användarnas sätt att interagera med bilder och filmer finns mycket att vinna.

Läs även: Snaps börsintroduktion blev en stor framgång
Än finns det många frågetecken kring hur Snap kommer att utvecklas. Såväl investerare som användare följer nu med spänd förväntan Snap för att se hur de kommer att förvalta företaget efter börsintroduktionen. Blir Snap en flip eller en flopp?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är de dyraste sökorden på Google