Keymetrics

5 heta tips hur du vässar ditt event

Har du planer på att att visa upp dina erbjudanden på en företagsmässa eller sponsra ett event eller två? Är du trött på den vanliga rutinen med pennor och godis?
Den här listan ger dig 5 fiffiga, kanske lite smågalna men hyfsat kreativa grepp som lockar mer folk till din monter i år. 
Är mässor en del av din marknadsföringsbudget? Mässor kan ju vara en fantastisk källa till nya leads och exponering. Men det är dyrt. Precis som alla andra former av marknadsföring, handlar mässor om resultat. Ju fler du kan locka till din monter, desto fler potentiella kunder går du hem med från mässan.
Låt oss spela med öppna kort – branschevenemang är tråkiga. Så gör din röst hörd och skapar lite buller och bång.
1. Släng ihop en efterfest
Här kan du mingla, stå i centrum och skaffa nya kontakter under mer informella former. På mastodontmässan Mobile World Congress i Barcelona brakar varje år “svenskfesten” loss samma kväll som mässan öppnar. Dit är svenska startups, storföretag och en och annan investerare inbjudna, lockade av sponsrade drinkbiljetter (se till att det ditt företag som sponsrar) och löften om party-party. Alla vill ju ha kul, eller hur?
2. Skapa en kö till din monter
Istället för trista pennor eller USB-stickor (vem använder såna idag?) kan du designa en snygg t-shirt med ett coolt budskap. Det behöver nödvändigtvis inte vara ditt varumärke påklistrat (tvärtom). Ryktet sprider sig fort på en mässa och det drar folk till din monter. Det ser ju schysst ut och lockar i sin tur ännu fler nyfikna mässbesökare. Ge bort den gratis. Under investerareventet Whitebull i Stockholm, Göteborg och Malmö får man tröjor med en jättesnygg tjur på där det står “Grow a pair of bulls”.
3. Alla älskar spel och tävlingar
När du hör ordet mässmarknadsföring, vad ser du framför dig då? Giveaways kanske? Gratis reklam-muggar, kulspetspennor och andra oanvändbara prylar. Vem går hem med en logotyp där de redan glömt vad företaget erbjuder? Den lämnas med stor sannolikhet kvar på mässan i någon påse. Ett mycket mer effektivt sätt dra folk till din monter och få kvalitetsleads är att svänga ihop en tävling av något slag.
En utlottning av något kul eller kanske en frågesport gör att dina mässbesökare måste lämna ett visitkort för att ha en chans att vinna. Lotta ut en Applewatch, den nya Huawei-mobilen eller ett par coola hörlurar! Det kostar dessutom mindre än femton kilo brandade karameller. En tech-startup lottade ut tre iPads på något så knasigt som handbolls-SM men gjorde det på jumbotronen i pauserna. Det funkade.
4. PR
Fackpress är inte lika svårflörtad som dagspress eller nisch-press. Mejla eller ring dem (oss till exempel) redan innan mässan. Var relevant. Kolla upp vad de skrivit om innan för att få tag på rätt journalist. Sociala medier kan funka, fast då ska du anlita ett proffs och/eller en influencer för att få effekt. Ingen vill läsa om dina produktnyheter om du inte är typ Apple. Pressmeddelandet är stendött – använd det bara om du är ett börsnoterat företag.
5. Våga mer
Gör tvärtom, dvs. vad dina konkurrenter inte gör. Kolla upp deras Facebook eller webbsajter för att få en bild av deras approach. Är de eleganta, stora och imponerande, kanske traditionella? Våga vara otrogen ditt brand – det ger resultat. Grekiska ambassaden ställde av någon outgrundlig anledning ut på International CES i Las Vegas. De baxade in en hammock, odlade en gräsmatta, langade upp ett parasoll och vips tävlade mässbesökarna om att få vila sina trötta fötter med en kall läsk och kolla mejlen en stund. Erbjuder du dessutom gratis Wifi är succén ett faktum.
Det finns mängder av kreativa grepp – du som marknadsförare behöver bara sätta igång och få resten av ledningsgruppen att haka på idéerna. Det kan vara tuffare än någon mässa någonsin- men det är en annan artikel.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook lanserar onlinespelvärlden Horizon – här är allt du behöver veta!