Keymetrics

Vuxna människor som inte kan sitta lugnt i båten

Spektaklet som pågår mellan Bonnier och Schibsted om KIA-index gör mig förbannad. Vuxna människor som inte kan sitta lugnt i båten när tidvattnet vänder och väljer istället att hoppa överbord för att simma till en falsk trygghet. Fattar man inte att det blir sämre för alla, som tillsammans var på väg någonstans.

Det enda sättet att utveckla hela branschen är att dela insikter med varandra. Genom att förstå vad som fungerar, vad som inte fungerar och vad som driver beteenden kan vi alla utvecklas tillsammans.
Bra beslut grundar sig på data och analys, nu har en stor aktör valt att inte dela data. Vilket i praktiken innebär – ingen vettig analys.

– Först kom Expressen ikapp i print och då hoppade Aftonbladet av TS (statistik för tidningar).
– Sedan kom Expressen i kapp på Webb-TV och då hoppade Aftonbladet av Webb-TV-mätningar på KIA-index och sa att mätningen var felaktig, trots att representanter från Aftonbladet varit med och bestämt hur det skulle mätas.
– Nu när Expressens siffror pekar på att man även är påväg förbi Aftonbladet på webben så hör och häpna väljer hela Schibsted att hoppa av KIA-index. Istället väljer man nu att förlita sig på Orvesto som mäter unika individer via en panel.
Men vad ska Aftonbladet och Schibsted göra om Expressen kommer ikapp dem även i Orvesto? Finns det fler mätningar att fly till?

När man mäter med en panel så gör man det bara på en mindre del av populationen. Till skillnad från KIA som är en teknisk totalmätning som mäter kakor på webben (en totalmätning).

Resultatet av alla dessa avhopp är att Expressen och Bonnier nu själva funderar på att lämna KIA-index eftersom de inte vill stå kvar där med deras siffror samtidigt som värsta konkurrenten gömmer sina. Jag hoppas att de tar på sig sina hängslen och säger ”det spelar ingen roll att vi delar vår data med Schibsted och Aftonbladet för vi kommer ändå  köra ifrån er”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Därför bör marknadsförare överväga outstreamvideo