Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tips: Så kan du använda det nya annonsformatet på YouTube

I höstas lanserades det nya annonsformatet på YouTube, TrueView for action. Man är fortfarande i betatestfasen, men formatet bör snart rulla ut över hela världen. Så vad är nu detta och hur används formatet på bästa sätt?

Det hela är egentligen rätt enkelt – en ”call-to-action”-knapp som kan läggas till i videoannonser. Knappen kan bland annat leda till en installeringslänk, bokningssida eller direkt till produktsidan för ett köp.

Knappen är enkel att installera och kan vara extra praktisk för annonsörer som behöver längre tid på sig för att få kunderna intresserade; exempelvis mäklare.

Läs mer: YouTubes nya videoannonser för mobilen – kortare men kan inte hoppa över reklamen

Det nya annonsformatet är också bra på att guida tittarna mot deras konsumentresa och kanske locka dem till att registrera sig för med information (eller boka en tid).

Så håll koll på detta annonsformat – det kan bli en hit.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>