Keymetrics

Snapchat vill göra om länkarna på nätet till QR-koder

Snapchat gillar att vara först med udda sätt att använda nätet, helst om det på något sätt inbegriper en mobilkamera. Nu ska man satsa på ”Snapcodes” – alltså QR-koder – för att länka vidare till webbsidor i Snapchats egna webbläsare. Detta är förstås praktiskt även inom marknadsföring.
För att skapa en Snapcode så kan man gå in på inställningarna i appen, välja just fliken med samma namn och trycka på ”skapa Snapcode” och klistra in den önskade URL-adressen. Snapchat väljer sedan automatiskt en bild från webbsidan, och den Snapcode:n sparas i mobilens fotoalbum.
Sedan kan man sätta in sin Snapcode på alla ställen där man kan lägga ut foton – så Facebook, Twitter, Instagram till exempel. För att öppna länken så behöver man bara använda Snapchats kameraapp (den inbyggda i fotoappen), och ta ett foto av den.
Ett smart sätt av Snapchat att få fler användare, såklart och dessutom bra för publicister och företag som vill få fler visningar av sina Snapchatannonser. För just detta syfte så har Snapchat byggt in mätningar för dessa QR-koder.
Läs mer: Snapchat genererar miljontals dollar för annonsörer
Om en Snapcode har skannats minst 100 gånger så kan skaparen få siffrorna för både antalet visningar som antalet personer som klickat på länken (Snapchat frågar först, innan man kan gå vidare till den länkande webbplatsen). Man ska kunna se statistiken tre månader bak i tiden.
En liten brasklapp är att dessa koder bara finns för iOS-enheter än så länge. De utan Apple-produkter får vänta lite längre.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Eva-Lotta Laurin
Eva-Lotta Laurin blir ny marknadschef på Mynewsdesk