Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Smygfotografering och marknadsföring

Vi tar mängder av bilder för att förstärka och förmedla vårt budskap på internet. Men får vi använda bilderna? Det kan röra sig om bilder från ett vernissage, foto på ett snyggt skyltfönster eller i ett bildgalleri från en kundevent. Vi har tidigare publicerat här på Dagensanalys.se en del artiklar kring fotografering, publicering och bilddelning på sociala medier och ämnet verkar fortfarande väcka stort intresse.

En av våra läsare ställde en specifik fråga som kan vara intressant för flera: ”Får ett företag (utan lov) ta kort i min butik för att sedan använda det i reklamsyfte på te x deras egna hemsida, katalog eller dylikt?”

Jag intervjuade advokaten Dag Wetterberg från WETTERBERG Advokatbyrå AB  som jobbar inom området affärsjuridik med specialisering i immaterialrätt, it-rätt, integritet (PuL och EU:s – dataskyddsförordning, GDPR), marknadsrätt, yttrandefrihet samt processer inom dessa rättsområden. Läs nedan hans svar.

Fråga:Får ett företag (utan lov) ta kort i min butik för att sedan använda det i reklamsyfte på exempelvis deras egna hemsida, katalog eller dylikt?”

Som en utgångspunkt skyddas en bild av yttrandefriheten. Det vill säga vem som helst kan ta en bild i någon annans butik och publicera den utan att publiceringen prövas av någon form av censur. Således finns det inget som stoppar någon från att begå upphovsrättsintrång, yttrandefrihetsrättsliga brott (som förtal) eller varumärkesintrång (snyltning på annans varumärke).

Det centrala i frågan är således vad det är för motiv på bilden.

Om motivet på bilden är ett varumärke, något som är upphovsrättsligt skyddat eller en design som skyddas av en ensamrätt kan bilden göra intrång i dessa rättigheter för det fall den används i reklamsyfte.

För det fall bilden är tagen på en individ i affären och bilden senare används i reklamsyfte behöver den som tagit bilden få samtycke från individen på bilden annars bryter han/hon mot lag om namn och bild i reklam.

Ett ödmjukt tack för din tid Dag!

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>