Keymetrics

Nu kan man välja bort oönskade annonstyper i Googles AdSense

Google vill ge dem som är med i Googles annonsnätverk mer kontroll över annonserna som visas på deras sidor – som att se till att man visar mer relevant reklam eller för att hålla bort konkurrenternas annonser.
Publicister har, enligt Googles blogginlägg, velat se en sådan förändring och man har gått dem till mötes. Nu ska man kunna välja bort vissa annonskategorier, samtidigt som mängden underkategorier blivit nästan dubbelt så många: 470 istället för 250.
Således ska man kunna välja att blockera bara ”solglasögon” eller ”handväskor” istället för hela kategorin ”modetillbehör”. Uppdateringen lär säkert underlätta för många som vill tjäna pengar på Googles annonsnätverk.
Läs mer: Allt vi gör på Googles plattformar ska nu kopplas ihop – för bättre annonser och mätningar
Den nya versionen kommer vara tillgänglig för alla marknader som har Googles AdSense och vara tillgängligt på ett antal andra språk än engelska (dock än så länge inte svenska, verkar det som).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Podd Dagens Analys
Experterna: Största nyheterna inom digital marknadsföring 2019