Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Fler såg på Grammygalan än någon av NFL-matcherna på Twitter

I söndags sände Twitter live från den amerikanska musikgalan Grammy Awards. Nu berättar mikrobloggens finanschef Anthony Noto att fler såg denna stream än någon av matcherna i amerikansk fotboll som hittills sänts på plattformen.

Vi har skrivit tidigare om Twitters satsning på live-sändningar. Många av dem har varit sportrelaterade, exempelvis torsdagsmatcherna i amerikanska fotbollsligan NFL eller livesändningarna från tennismästerskapen i Wimbledon.

Detta har varit följden av en medveten satsning från Twitters håll. Man har helt enkelt trott mer på sporten, något som visade sig bara nyligen när man bestämde sig för att börja livesända de kommande rugbymästerskapen i Frankrike. Man planerar även att börja livesända i fler länder, som Storbritannien (då gäller det engelska Premier League).

Läs mer: Twitter liveströmmar Rugbymästerskap för Europas främsta lag

Men borde man istället ha satsat på ”showbiz”? Livestreamingen av Grammisgalan följdes nämligen av 5,1 miljoner människor, enligt uppgifter som Noto uppgav i samband med en konferens nyligen (enligt bland annat CNBC).

Än så länge så verkar man dock fortsatt satsa på sport – Noto talade om att man hade 500 000 tittare i samband med plattformens första livesända lacrossematch i helgen.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>