Keymetrics

Facebook tar efter Twitter – jobbar på att börja livestreama sportsändningar

Vi har skrivit en del om att Twitter i allt större grad satsat på att bli den nästa stora kanalen för livesänd sport (och inte bara) på nätet. Nu kommer det uppgifter om att den stora konkurrenten Facebook jobbar på egna avtal med stora sportligor för samma sak.
Twitter har avtal med bland annat amerikanska fotbollsligan NFL för att sända deras torsdagsmatcher och med en fransk kanal kring rättigheterna för att sända ett kommande stormästerskap i Europeisk Rugby.
Läs mer: Twitter liveströmmar Rugbymästerskap för Europas främsta lag
Nu rapporteras det alltså att Facebook också ska livestreama sport. Enligt Reuters så är man i samtal med MLB – Major League Baseball – kring möjligheterna att kunna streama en match per vecka i den populära sporten. Planerna är dock inte helt säkra ännu.

Facebook vill ju att vi ska titta mer på video via deras plattform – något vi skrivit om – och man vill säkerligen inte helt ge över spelet till Twitter, som annars har tagit ledningen för närvarande. Detta har också varit Twitters enda framgång, då mikrobloggsplattformen haft det svårt att locka till sig fler användare (och få fart på annonsintäkterna).

Läs mer: Facebook lanserar ny videoapp för TV
Men Twitters framgång kan alltså ta slut innan den ens helt har börjat, då Facebook, om de lyckas med denna affär, kommer kunna locka till sig fler ligor tack vare sin enorma användarbas (snart uppe i två miljarder, mot Twitters knappa 30o miljoner varje månad).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här skriver du bra produkttexter som ökar din försäljning