Keymetrics

De flesta skippar reklamen utan att ens se innehållet

Ny forskning visar att majoriteten av konsumenterna skippar onlineannonser så fort de kan – av inlärd vana, mer än någon annan orsak. Forskarna uppmanar därför annonsörer att tänka till kring de vanligaste annonsformaten.
I undersökningen, utförd av IPG Mediabrands’ Magna och Media Lab så ingick det över 11 000 konsumenter som fick vara med om ett medietest. De fick titta på 23 olika annonstyper medan deras känslointryck filmades medelst webbkameror.
Resultaten visar att:

  • De flesta såg 5,5 sekunder av en 15 sekunder lång annons innan de skippade den.
  • I fallet med 30 sekunders-annonser såg man 7,4 sekunder innan man gick vidare.
  • 65 procent av de undersökta skippade annonserna så fort det var möjligt.

Varför skippade de annonserna då? Tja, 76 procent uppgav att ”de brukade göra det”, något som innebär att man gör det reflexmässigt, av ren vana. Andra orsaker var brist på relevans, för långa, dåligt innehåll eller så ogillade man varumärket.
Men det innebär inte att annonserna är helt bortkastade – även den skippade reklamen resulterade i bland annat ökad ”brand recall” och större köpintentioner.
Läs mer: Infograf: Displayannonser spås bli en av framtidens stora investeringar – men vilka funkar bäst?
Forskarna rekommenderar dock att man kompletterar skippbara annonser med 6-sekunders icke-skippbara annonser. Annonsörer bör också satsa mer på historieberättande, ”mänskligare” annonser och mer organisk branding.
Klicka här för att läsa mer om rapporten.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Exit Big Data – Det är relevansen som avgör