Keymetrics

3 smarta sätt att optimera din annonsering på Facebook

Vill du förbättra resultaten för dina annonser på Facebook? Söker du kostnadseffektiva sätt att nå din målgrupp via Facebook? Då ska du läsa den här artikeln. 

1. Rikta dina budskap till rätt demografisk målgrupp

Alla är troligtvis inte i målgruppen för dina produkter och tjänster. Analysera dina befintliga kunder, vad är deras intressen och hur ser deras köpbeteende ut idag. Sedan kan du anpassa dina budskap och rikta dem till målgruppen, som får att ta del av dina reklaminlägg.

Lägg till kön och ålder i formulär – Att veta om din målgrupp är män eller kvinnor är en bra start. Det är inte ovanligt att vissa företag huvudsakligen har unga kvinnliga kunder, men riktar sin marknadsföring till äldre män. Om du inte vet kön eller ålder på dina kunder, då måste du ta reda på det. Ännu bättre är om du kan få deras personnummer för då kan du matcha dina adresser i register och klä på all information som du behöver.

Använd en tredje part för att klä på dina e-postkontakter med demografi och andra viktiga variabler som hushållsstorlek, utbildning inkomst och så vidare så att du vet vilka du har i din e-postlista. Efter det kan du kan segmentera dem och rikta relevant information till dem. Använd denna information för att förbättra din Facebook-annonsering genom att kommunicera med dem som faktiskt är i målgruppen, med rätt budskap

2. Använd demografi för att skräddarsy dina budskap

Har du klätt på din kundlista med kön, ålder och annan viktig information? Då har du kunskap om vilka de är och vart de bor och så vidare. Använd denna information när du kommunicerar på Facebook, så att du har en relevant kommunikation anpassad efter just din publik. Är det yngre kvinnor ska du anpassa bilder och text efter det. Är det äldre män skall du ha en annan ton i dina texter och andra bildval.

Dina Facebook-annonser skall locka den typ av människor som sannolikt kommer att ta del av dina produkter och tjänster. Människor är inte alltid ute efter det lägsta priset, de vill ha rätt budskap vid rätt tidpunkt. Relevant information är viktigare än lägsta pris.

Anpassa dina bilder och din text till din målgrupp efter deras intressen.

3. Segmentera vilka som konverterar via din Facebook-annonsering

Se till att spåra dina besökare och koppla ihop datapunkterna och analysera vilka som tar del av din kommunikation på Facebook.

Om du säljer produkter och tjänster ta då reda på vilka som du har lyckats konvertera så att du vet vilken målgrupp och segment du skall rikta dig till nästa gång du skall annonsera i Facebook. Det gäller att hela tiden optimera så att du kan rikta ännu bättre budskap till dem som faktiskt köpt dina produkter och tjänster via din Facebook-annonsering

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
hand som visar en graf som stiger
SEO-strategier som ger resultat