Keymetrics

Snapchat omdesignas – samtidigt som rekordmånga använder sociala medieappar

Vi använder oss i allt större utsträckning av sociala medieappar – siffror pekar på en ökning med 394 procent mellan 2015 till 2016. Samtidigt ökar konkurrensen mellan apparna och nu satsar den fränaste av dem alla, Snapchat, på en ny design.
Mobilapparna börjar nu ”äta av varandra”, enligt analysföretaget Flurry. Med detta menar man att konkurrensen hårdnat i takt med att användningen av apparna blivit så mycket större på senare tid. Man måste helt enkelt plocka användare från varandra för att vara i topp.
Detta gäller främst de sociala apparna, som växt enormt. Vi spenderade 394 procent mer tid i sociala appar under 2016 än under 2015. Att stå ut bland dessa kan därför vara svårt.
Läs mer: Snapchat mot Facebook och Instagram – så har kampen sett ut under 2016
Så den nya omdesignen av Snapchat, som skrivits om av bland andra TechCrunch, kommer lägligt och är ett resultat av just den tuffare konkurrensen bland de sociala apparna. Detta gäller inte minst Instagram, som seglat upp som en utmanare till Snapchat (delvis genom att ”sno” Snapchats idéer).
Snapchats nya design, innebär sådant som ett helt nytt gränssnitt, en universiell sökfunktion och ny navigeringsfunktion. Tanken är att satsa på ”hastighet”. Det ska vara snabbare och enklare.
Den nya Snapchatuppdateringen kommer först till vissa ”utvalda” Androidenheter, men ska komma till övriga användare (inklusive de med iOS) inom kort.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Qlik vill mynta in begreppet ”Wide Data”