Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Så här ser den perfekta mobilannonsen ut

Redan på 50-talet sa den legendariske Howard Luck Gossage, en av de mest framstående reklammakarna från Mad Man-eran: “Nobody reads ads. People read what interests them, and sometimes it’s an ad.” Om han hade vetat hur rätt han hade.

Med tanke på att de flesta av oss tycker annonser är irriterande, är det svårt att föreställa sig att någon skulle vilja spara en annons för att titta på den senare. Om den inte har ett erbjudande, förstås.

1. Den perfekta mobilannonsen ska gå att spara
Verve frågade 3,000 mobila internetanvändare om vad som är den bästa mobilannonsen och fick svaret att den ska gå att spara, återvända till vid ett senare tillfälle. Om annonsen var 100 % relevant var förvånande nog inte lika viktigt.

2. Den perfekta mobilannonsen ska vara delbar
Förutom sparbar ska en bra mobilannons vara delbar. Bra för dem, bra för dig (som når fler kunder).

3. Den perfekta mobilannonsen ska vara relevant
Mobilannonser ska också vara relevanta, förstås. Tvärtom vad man skulle tro så längtar vi människor efter ett mindre anonymt internet, så rid på dragkraften i personaliserat innehåll! Enligt Verves undersökning säger 39% att de vill ha annonser som är anpassade efter de produkter de vill köpa, eller redan har köpt. Däremot var det inte lika viktigt med location, dvs. platsinformation i annonsen.

4. Kuponger, kuponger, kuponger! En bra annons ska vara utformad så erbjudandet enkelt kan sparas i till exempel en mobil plånbok! Kan användaren dessutom använda den att handla med är du hemma!

5. Formatet, formatet, formatet. Enligt undersökningar som gjorts av IAB och Millward Brown är mobilanvändare mer mottagliga för annonsscrollers än för expanderbara annonser. En scroller är ett format som visar annonsen när användaren skrollar.

Det visade sig att Howard Luck Gossage hade rätt.

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Konversera DCI

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>