Keymetrics

Öppenhet och transparens? Var hittar jag er räckvidd SvD.se?

Schibsted lämnade lämnade KIA-index under julhelgerna för att de vill vara mer öppna och transparenta. Hur kan man vara mer öppen och transparent genom att visa mindre?
Var hittar jag information om hur många som besökte SvD.se förra veckan efter detta? Jag letar på deras annonswebb och klickar på ”Format och Priser” men jag landar hos ”Ocast Polisen” som säger stopp här har du inget att hämta på annonswebb.schibsted.se. Det finns inget att se!
Har jag missat något? Är det mer öppet och transparent om man visar mindre information än man gjorde tidigare?
Som vanlig dödlig kommer jag inte åt Orvesto då jag inte har råd med en licens. Orvesto är för eliten som kan hosta upp några hundra tusen kronor varje år så vi ”vanliga” har inte en chans att få ta del av datan. Istället har jag alltid förlitat mig på KIA-index då i princip alla svenska, både stora och små, sajter varit listade där.
När jag vill se hur sajter i Sverige presterade förra veckan och se utveckling över tid och för att kunna jämföra olika mediekanaler så finns ju KIA-index där. Det finns siffror och grafer och jag kan tanka ut det jag vill ha till Excel.
Jag fattar att det är webbläsare och inte unika individer, men alla sajter mäts på samma sätt, så det går ju att jämföra. Skulle man bara kunna få lite mer data som vilka besökarna är som – kön ålder, ort etc – samt priser skulle jag även kunna planera mina medieköp. Och jag kan göra det helt gratis eftersom all data ligger där helt öppet. Som vi alla vet smakar ju gratis bäst på internet.
Läs också: Det här bråkar Schibsted och Expressen om – Äpple och päron
Så här kommenterade Schibsted att de måste mätas på ett transparent sätt till Dagens Media och Resumé vid deras uttåg från KIA-index. För min del fick jag bara mindre information så jag har tydligen missat något.

– Vi tycker att vi leder utvecklingen i branschen, vi måste leverera den effekt som våra kunder förväntar sig. Visa att vi når in till kundernas kunder. Det blir allt viktigare att kunna vara rådgivande vad gäller effekter. Där tror vi att det finns en bra grund för en digital valuta. Vi måste se till att vårt ekosystem mäts på ett transparent och korrekt sätt. Vi anser att branschen måste röra sig mot nya mätvalutor och effektmätningar, och är öppna för en dialog om det, säger Ander Nylander från Schibsted.

Herr Nylander, om ni nu är så öppna och vill jobba med branschen så ser jag framför mig att siffrorna finns tillgängliga någonstans. Alltså via en tredjepart som inte kräver hundratusen spänn för att få se dem. Maila mig var jag kan hitta dem.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Telias köp av Bonnier Broadcasting oroar