Keymetrics

Newsner växte mest på Facebook

Den totala räckvidden i alla digitala kanaler blir allt mer viktigt för att nå läsarna i mediebruset, rätt utfört är sociala medier är en mycket stark kanal som driver trafik till sajten.
En klar och tydlig strategi för Facebook ger effekt, det har Både Newsner och Expressen insett. De båda har gjort otroligt starka insatser i det sociala nätverket, men enligt mätningsföretaget Ezyinsights var det Newsner som vann kampen på Facebook 2016. det skall bli spännande se vilken av dessa två som står som vinnare under 2017.
Nyheter 365:s virala nyhetssajt Newsner kopplade 2016 greppet om positionen som Sveriges största publicist på Facebook. Förra veckan gick Expressen ut med att de skapade mest engagemang på Facebook under helåret 2016, vilket förvisso är sant. Men analyserar man siffrorna från det oberoende mätningsföretaget Ezyinsights* lite djupare syns det tydligt att Newsner var den stora vinnaren under 2016.
Newsner
Aftonbladet och Expressen har länge slagits om förstaplatsen om vem som är Sveriges största publicist på Facebook. Men under hösten 2016 har Newsner gått om och skapar mest engagemang av alla svenska publicister i det sociala nätverket.

– Med alla interaktioner som kvällstidningarnas enorma direkttrafik skapar trodde jag aldrig att det skulle vara möjligt för oss att nå den här positionen. Men vi har ett fantastiskt gäng som arbetar på riktigt datadrivet och det är vad som tagit oss till nummer ett på Facebook, kommenterar Johan Rikner, VD på nyheter365.

Det kan lätt bli lite förvirrande med olika sätt att mäta. 

– Publicister har historiskt gärna velat mäta på det sätt som gynnar dem bäst, och det är kanske inte så konstigt, men det är ingen tvekan om att vi är de som ökat mest och tagit oss ända upp till första platsen, kommenterar Johan Rikner.

Ett annat exempel på mätbråk var när Schibsted gick ut med att samtliga deras sajter lämnar KIA-index för att gå över till Orvesto Internet. För Newsner är det dock helt meningslöst eftersom panelen inte kan se trafik som kommer från Facebooks app och därmed registreras aldrig cirka 70 procent av Newsners trafik i Orvesto Internet, vilket är otroligt missvisande.

–Det blir helt missvisande för oss som är specialiserade på Facebook och jag är förvånad över att branschen förlitar sig så mycket på det verktyget när Facebook står för så stor del av trafiken för så många publicister.

Johan Rikner tror att kampen om interaktioner på Facebook kommer vara fortsatt hård under 2017.

– Aftonbladet verkar inte vilja satsa lika mycket på Facebook, men det är klart att vi har en enorm respekt för kvällstidningarna. De resurser och marknadsföringspengar som Expressen kan sätta in på Facebook kan vi bara drömma om. Men vi ska fortsätta att försöka vara smartare och lovar också många spännande nyheter under 2017.

Se grafen över totala interaktioner på Facebook under 2016 för Aftonbladet, Expressen och Newsner 
Newsner
PS! Under 2017 kommer KIA-index att lansera räckvidd med engagemang på Facebook så att man skall kunna se den totala digitala räckvidden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce Rate
12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning