Keymetrics

Infograf: Så tar olika generationer del av användargenererat innehåll på nätet

Det är många saker som skiljer ”millennials” från de äldre generationerna, inte minst när det gäller sådant som hur man använder sig av sociala medier och inställningen till onlineannonser. Detta bekräftas i en ny studie kring hur vi interagerar med användargenererat innehåll – men det finns en sak som förenar alla åldrar.
Enligt studien (utförd på 1000 personer i åldrarna 16-65 år) från medieplattformen Olapic så var 76 procent rörande överens om att inlägg från ”vanliga” personer är pålitligare än marknadsföring från företag.
Oavsett ålder så litar vi inte på vad företagen säger till oss. Detta är kanske inte en nyhet (inte om man följt en del av vår rapportering) men bör likaledes vara en påminnelse om att långsiktigt arbete måste ske för att ändra på detta förhållande.
Men i övrigt så verkar det finnas många skillnader mellan ”Millennials” (de mellan 18-35 år) och ”Baby boomers”, generationen född mellan slutet av 1940-talet fram till mitten av 1960talet.
Det kommer kanske inte som en överraskning, men nästan alla av de i medelåldern föredrar Facebook, medan de yngre verkar mer varierade. Samma sak gäller hashtags – varann Baby boomer använder inte sådant alls. Läs mer nedan i Infografen som kommer från AdWeek.
generation-gap

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hur mäter du ditt företags analytiska och digitala mognad?