Keymetrics

IKEA skapar bannern alla borde ha

Ikea vill inte irritera konsumenterna med feltryck, så därför lanserar man smarta, ”perceptiva” annonser. Med detta hoppas man få bukt på det där eviga problemet med den ”feta tummen”. Idén är enkel, men smart.
Läs mer: Experters råd; annonsörer, betala inte för klick
I en video som går att se på AdAges ”creativity”-plattform så kan se hur möbeljätten tillsammans med byrån Åkestam Holst skapat banner-annonser som faktiskt förstår när vi tryckt på en annons av misstag – och frågar oss en extra gång.
”Är du säker?” eller ”Åh, du tryckte här av misstag. Sånt händer” säger bannern när man med sin ”feta tumme” råkat trycka fel i samband med mobilskrollandet. Detta bygger på att över 60 procent av annonstrycken är oavsiktliga, något som bevisligen irriterar konsumenterna och ger felmätningar för företagen.
Ikea är smarta och knyter dessa smarta annonser till hela sin reklamkampanj, kallad ”där livet händer” och som vill berätta historier som kan kännas igen från vardagslivet. Att i samband med detta lansera annonser som ”förstår” de vardagliga feltryckningarna är riktigt smart.
Men frågan är faktiskt om inte fler företag kan hoppa på detta? Visst, det blir mindre visningar, men konsumenterna som väl klickar kommer göra det av egen vilja – och leda till mindre irritation och kanske även högre försäljningssiffror.
 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
CRM-service startar bolag i Sverige