Google AdWords för alla

För ett drygt år sedan skrev jag om årets bok för digitala marknadsförare, ”Guldläge på nätet”, och nu har Michael Wahlgren skrivit en ny måste-bok för alla digitala marknadsförare: ”Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla, denna gång tillsammans med sin kollega Michael Berman som till vardags arbetar som Head of SEM på Pineberry. Eller Head of AdWords. Om man bortser från att Bing fortfarande står för några procent av alla webbsökningar.

Författarnas ambition är att du som läsare, efter att ha läst boken, ska kunna bygga din egen pengamaskin från Google och få en mer träffsäker och lönsam annonsering med Google AdWords. Om de lyckas? Ja, precis som i den tidigare boken om Google, som var inriktad på SEO, så är det här en bok som verkligen saknats på svenska: en praktisk introduktion till Google AdWords som du läser på några timmar. Men som du kan gå tillbaka till, om och om igen.

Boken är lättfattligt skriven och du rycks med som läsare, vilket inte alltid är fallet med fackböcker. Författarna går igenom allt från strategi till genomförande och går även in i detalj på hur du använder Google Analytics för att utvärdera din annonsering. Michael Berman och Michael Wahlgren är även uppfriskande ärliga gentemot Google och varnar för tre myter kring AdWords, som de även menar beror på att Google inte alltid är tydliga.

Den första myten är att AdWords är enkelt, en myt Google odlat i alla år. För AdWords är inte enkelt, åtminstone inte om man vill få annonseringen lönsam.

Den andra myten är att det inte är så många som klickar på AdWords-annonserna. Vilket är helt fel. Det klickas friskt och majoriteten av Googles besökare kan inte ens skilja på en köpt textlänk och en länk som är organisk (inte betald).

Den tredje och sista myten är att den som bjuder mest kommer högst upp i träfflistan. Vilket också är fel. Det är en auktion som pågår i realtid, där även Googles Quality Score vägs in (som bygger på bland annat klickfrekvens och kvaliteten på den sida som annonsen leder till).

Boken är helt fokuserad på Googles söknätverk, men i slutet av boken får du som läsare även veta mer om display-nätverket, YouTube, Gmail Ads och remarketing. Du får även tips kring hur du går vidare och vill lära dig mer och en gedigen ordlista.

Sammanfattningsvis är ”Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla” ett måste för alla – och vi är många – som på något sätt jobbar med Google AdWords, men som inte är proffs som Michael Berman och Michael Wahlgren.

Det finns mycket matnyttigt i boken och jag kan garantera att ni snabbt tjänar in den kostnad och den tid ni lägger ned på att köpa och läsa ”Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla”. Om det sedan gör er sajt eller er webbutik till en veritabel pengamaskin återstår väl att se – men det är en bra och målande titel.