Keymetrics

Facebooks senaste försök att ta kål på Snapchat

Facebook (och deras dotterapp, Instagram) har nu ett längre tag varit ute efter att hitta sin egen ”Snapchat-dödare”, med varierande resultat. Senast ut är nu ”Facebook Stories”, som är tidsbegränsade inlägg som varar 24 timmar. Känns konceptet igen?
Det är inte konstigt i så fall, då det är något av en kopia av Snapchats Stories. Facebook har redan tidigare skapat en liknande funktion för sin fotoapp Instagram – och den gången försökte man inte ens skyla över det faktum att man snott funktionen från Snapchat.
Facebook Stories har inte släppts officiellt än, men har börjat betatestats på Irland, på sedvanligt småhemligt Facebook-vis enligt bland andra TechCrunch. Planerna är att släppa det bland fler länder i en nära framtid.
Funktionerna är som vanligt numera byggda på foton och videoklipp som kan delas bland vänner, inklusive roliga filter och AR-effekter. De dyker dock inte upp i det vanliga nyhetsflödet, utan visas (som i Instagram) i en egen, dedikerad avdelning i appen.
De vänner som gjort ett story-inlägg markeras då med ett cirkelformat foto högst upp i Facebookappen. Frågan är dock hur och om dessa kommer synas i desktop-varianten?
Läs mer: Snapchat mot Facebook och Instagram – så har kampen sett ut under 2016
En annan fråga är såklart om Facebook med detta kan riskera att faktiskt utmana Snapchat på allvar. Instagram Stories uppges redan ha varit en framgång, så om ”fejjans” 1,5 miljarder användare upptäcker Stories så kan det bli en svår nöt för Snapchat.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook lanserar research-appen Viewpoint