Keymetrics

Facebook testar annonser i Messenger

Vi har skrivit om att det kan bli verklighet – och nu händer det. Facebook har börjat introducera annonser i den populära meddelandetjänsten Messenger. Under onsdagen annonserade man att tester påbörjats i appen.
De nya annonserna ska vara rätt stora, och påminna och karusellformatet vi känner igen från bland annat Facebookappen och visas i appens startfönster. De kommer dock att visas en bit ner i appen, så att användare måste skrolla ner en bit för att se dem i sin helhet.
Man ska kunna använda sig av samma data som i Facebook för de riktade annonserna (vilket alltså innebär att marknadsförarna inte kan använda sig av innehållet i privata meddelanden). Man ska dock kunna använda annonserna som ett sätt att starta en konversation med företag.
Läs mer: Nu blir annonserna i Facebook Messenger verklighet
Användare ska dock kunna dölja annonser de inte vill se, och om man inte klickar på dem och medvetet ber om att bli kontaktad så kan inte företagen skicka direktmeddelanden. Men det är ändå små, försiktiga steg som Facebook nu tar – man är rädd för att tappa användare om man går för fort fram.
Testreklamen finns just nu bara för användare i Australien och Thailand. Många företag gillar nyheten – men vad känner den vanliga användaren inför annonser i chattappen?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Webbläsaren Opera ser hur många som spårar dig