Keymetrics

Facebook straffar clickbait i senaste uppdateringen av sina algoritmer

Facebooks senaste uppdatering av deras algoritm har ingenting att göra med relevans, räckvidd, ditt nätverk eller dina kompisar. Den här gången är de ute efter att ta bort clickbait.
Facebook vill få bort på rubriker som snedvrider, vilseleder eller som helt undanhåller viktig information. Helt enkelt vill de få bort sensationella rubriker som misslyckas med att infria sina löften, dessa inlägg skall få mindre plats i nyhetsflödet.
Förändringen är en uppdatering på  den som de gjorde i juni och som gjorde det mindre gynnsamt med inlägg från publicister än inlägg från vänner och familjer. Det är förståeligt att vissa marknadsförare – särskilt de som är starkt beroende av trafiken från Facebook är oroliga över denna uppdatering.
Se det som en möjlighet att förbättra era inlägg i Facebook
I själva verket är uppdateringen en inbjudan för att förbättra både innehållet och din marknadsföring. Att manipulera läsarna med ilska, ångest, överraskningar, cliffhangers eller andra sätt att jaga läsare med dåliga rubriker har aldrig varit en bra strategi till att börja med. Till synes och sist handlar clickbait i huvudsak om att fiska klick (därav namnet).
Läs också: När clickbait är viktigare än sanningen – kvällspressen
Vad skall marknadsförare göra istället för att fiska klick? Att ha fokus på kvalitet i sitt innehåll som människor faktiskt bryr sig om och vill läsa.
Naturligtvis kommer en del clickbait fortfarande att finnas på Facebook. Den nya algoritmen straffar endast publicister som har en hög andel av inlägg med vilseledande rubriker.
Men betänk detta – 80 procent av läsarna föredrar äkta innehåll och ogillar clickbait. Om Facebook skall fortsätta att engagera sin publik måste de kontinuerligt förbättra kvaliteten i deras nyhetsflöde.
Om publicister och företag vill bygga en förtroendefull, äkta relation med sina följare. Måste även de förbättra kvalitén på sina inlägg, annars blir de diskade av Facebooks algoritmer (och av läsarna som ogillar clickbait). Att jaga klick med vilseledande rubriker är en dålig kortsiktig strategi. Vill man skapa en genuin relation måste man vara ärlig och då ska rubriker samt bilder spegla innehållet
Så här gör du för att lyckas med de nya uppdateringarna
Ha Googles Panda uppdatering i åtanke. Facebooks förbättring i deras algoritm är väldigt lik Googles sökfilter, som syftar till att förhindra skräpiga webbplatser och spam, de är båda är utformade för att förbättra användarupplevelsen. Så hellre än att försöka lura systemet, skriv bara saker med hög kvalitet, ett bra innehåll som attraherar dina läsare. Det är faktiskt så enkelt, du behöver inte fuska.
Skriv relevanta inlägg anpassade till din målgrupp, då är det mer sannolikt att de delar och kommenterar. 
Försök inte att lura läsarna, leverera ett innehåll som infriar löftet i dina rubriker: Visst kan clickbait driva trafik till en webbplats, men det är inte vägen att skapa engagemang eller attrahera lojala kunder. Att skriva relevanta rubriker med ett bra innehåll kommer inte bara hjälpa dig att inte straffas av Facebook, men det kommer också att förbättra dina resultat på lång sikt.
Mest effektiva rubrikerna skall innehålla två saker:
Anpassa innehåll till dina läsare: (trots allt är du inte intresserad av att vem som helst kommer till din webbplats) låt läsarna veta exakt vad som väntar när de klickar. För att säkerställa att dina rubriker håller en hög kvalitet, testa dem rutinmässigt och mäta dem med hjälp av Google Analytics UTM koder eller ett liknande verktyg.
Var ärlig och sanningsenlig: Dagens konsumenter säker äkta ärliga personer som inte försöker sälja på dig deras åsikt eller sina produkter. Undvika klassiska clickbait rubriker i ditt innehåll och i dina texter. Försök få till en dialog med dina läsare – på ett äkta och mänsklig sätt. Läsarna köper inte dina budskap om du jagar nästa viral hit, undvika fraser som ”Du kommer inte att tro detta,” ”Det här kommer att förändra ditt liv” och så vidare
Målet är att driva trafik till din webbplats kommer alltid att vara viktigt, men inte till vilket pris som helst. Clickbait är inte svaret på att driva trafik. Det finns bara ett sätt att skapa lojala följare, vad sann och ärlig. Så tack Facebook för ett litet steg framåt att förbättra vårt innehåll i det sociala nätverket.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebooks Ads Manager visar status när det strular