Egmont köper in sig i Outnorth – Nytt spännande samarbete

Mediebranschen måste hitta nya intäktskällor än bannerannonser, att integrera nyheter med e-handel kan vara en smart lösning då kan man hålla allt i samma ekosystem. Egmonts samarbete med Outnorth blir spännande att följa. Vi hoppas att de jobbar smart med content för att integrera kläder och prylar till den totala upplevelsen med medieföretaget.
Mediekoncernen Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth. Outnorth är Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

– Med ännu ett väldigt starkt år bakom oss står vi i och med den här investeringen nu bättre rustade än någonsin för framtiden. Det här möjliggör satsningar på både sortiments- och service-nivå så att vi kan inspirera fler att uppleva skandinavisk outdoor, vare sig det handlar om kläder och prylar eller om själva upplevelsen, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Egmont är en ledande mediekoncern i Norden med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. De är verksamma inom film, TV, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster, undervisningsmaterial, spelkonsoler och en rad digitala communities, appar och spel.

– Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står starkt i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen, säger Torsten Bjerre Rasmussen, VD på Egmont Publishing, som i och med investeringen också tar plats i Outnorths styrelse.

En annan av storägarna i Outnorth är Verdane Capital VII. Man har över 30 års erfarenhet från investeringar i snabbväxande bolag, varav ett stort antal är aktiva inom just e-handel.

– Vi har de senaste åren jobbat långsiktigt med Outnorth i strategin om att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra både produktutbudet och tjänsterna för att skapa fortsatt tillväxt och bygga ett ännu starkare varumärke, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital Advisors.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Micael Dahlén börjar skriva för Aftonbladet