Dags att börja jobba igen – men hur gör du 2017 så bra som möjligt?

Julen är över och det nya året har startat, dags att gå tillbaka till jobbet och komma in i rutinerna igen. Vissa har kanske längtat tillbaka till kollegor och arbetsuppgifter, men för andra är tanken på jobbet utmattande och kanske till och med skrämmande. De vanliga tipsen om att starta mjukt låter ju bra, men vi vet alla hur vardagen ser ut. Mailkorgen svämmar över och det finns tusen saker att ta tag i. Men några tankar och idéer kan ändå vara värda att ta tag i innan vardagen är över dig. Här kommer därför tre tips på hur du skapar bästa förutsättningar för jobbet i det nya året.
1. Fundera varför du är på jobbet. Många börjar ett nytt jobb fulla av tankar och tillförsikt om vad de vill och önskar åstadkomma. Men efter en tid är dessa tankar som bortblåsta. Börja det här året med att hitta tillbaka till vad som gjorde att du kände dig stimulerad av dina arbetsuppgifter när du började. Var det möjligheten att göra skillnad för kunderna, eller kanske att få bidra till utveckling och nytänkande? Var det kanske ett bra steg i karriären, och hur ser du på detta steg idag?
Att påminna dig själv om varför du gör något är ofta ett bra sätt att hitta energi och entusiasm för det du gör. Och om du inte vet varför du gör det du gör så kanske du ska hitta tid att prata med din chef. Att se vilken roll du spelar för verksamheten är viktigt för att du ska känna dig tillfreds med dig själv och det du gör.
2. Lär dig något nytt, eller mer om det du gör. Som människor är det viktigt att vi får utvecklas och vi stimuleras av att få ta till oss nya saker. Dina arbetsuppgifter kanske till stor del känns som rutin, men då är det dags att börja fundera på vad du inte vet. Det finns sannolikt en hel del du kan lära dig om det du redan gör, och det kan öppna nya möjligheter för hur du tar dig an dina arbetsuppgifter och även skapa en nytändning. Något som vi lär oss mer om upplever vi nämligen som spännande och intressant.
Så om dina arbetsuppgifter känns tråkiga, lär dig mer om dem så kommer de kännas stimulerande igen. Alternativt kanske det är dags att börja fundera på vad för nya arbetsuppgifter du skulle vilja ta på dig, och vad du då behöver lära dig för att kunna utföra dem. Att vara proaktiv och ta ansvar för sin egen utveckling är något som både du och din arbetsgivare kommer att ha glädje och nytta av.
3. Utveckla dina relationer. Du kanske är van vid samma vanliga medarbetare, och tänker att det inte finns så mycket mer att lära sig om dem. Men människor är oerhört komplexa, och det finns alltid nya saker att lära sig om och av varandra. Ta chansen att börja det nya året med att lära dig mer om dina kollegor, kunder och andra som du möter i din vardag. Ställ frågor som väcker deras entusiasm och vilja att berätta sker, och du kommer omedelbart att både få lära dig spännande saker, och uppfattas som trevlig att umgås med. Använd dig gärna av minnesregeln FORM för att hitta saker att prata om. FORM står för Family, Occupation, Recreation och Motivation och är fyra saker som personer gärna pratar om. Familj, Jobb, Fritid och vad som Motiverar dem. Frågor som ”Vad är det bästa du gjort på en semesterresa”, eller ”Vad får dig att känna dig entusiastisk över dina arbetsuppgifter” kan inte bara ge spännande samtalsämnen, utan även skapa en mer positiv stämning på arbetsplatsen.
Jag önskar dig ett fantastiskt 2017 fyllt av nya och stimulerande utmaningar, goda relationer och möjligheter för dig att känna att det du gör är viktigt och värdefullt.