Keymetrics

Bara 9 procent av alla digitala annonser ses mer än en sekund

Ny forskning visar att det är stora, kreativa och rörliga annonser som fungerar bäst i dag. Med större annonsformat får du enligt forskare ett liknande engagemang som TV, print eller utomhusreklam.
Enligt den nya studien som undersökningsföretaget Lumen gjorde i januari 2016, ses eller ens visas de flesta digitala annonser inte alls – botemedlet enligt undersökningen ska vara att tänka print och utomhusreklam – alltså helt tvärt emot vad vi med mycket möda lärt oss de senaste åren.
För att göra studien använde sig Lumen av eye-trackingkameror monterade på 300 konsumenters bärbara datorer ovh samlade in visuell data om vad de lägger märke till när de är online. Man fann att endast 44% av de digitala annonserna fick exponering och av dem fick bara 9% mer än en sekunds uppmärksamhet – och av dem fick bara 4% mer än 2 sekunders engagemang. I jämförelse med vad det kostar att annonsera är dessa siffror väldigt nedslående för marknadsförare.
Kanske dags att skippa “spray and pay”-taktiken och retargeting och satsa på nya format istället?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
5 tips på hur du lyckas med din Amazon-satsning