Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Bara 9 procent av alla digitala annonser ses mer än en sekund

Ny forskning visar att det är stora, kreativa och rörliga annonser som fungerar bäst i dag. Med större annonsformat får du enligt forskare ett liknande engagemang som TV, print eller utomhusreklam.

Enligt den nya studien som undersökningsföretaget Lumen gjorde i januari 2016, ses eller ens visas de flesta digitala annonser inte alls – botemedlet enligt undersökningen ska vara att tänka print och utomhusreklam – alltså helt tvärt emot vad vi med mycket möda lärt oss de senaste åren.

För att göra studien använde sig Lumen av eye-trackingkameror monterade på 300 konsumenters bärbara datorer ovh samlade in visuell data om vad de lägger märke till när de är online. Man fann att endast 44% av de digitala annonserna fick exponering och av dem fick bara 9% mer än en sekunds uppmärksamhet – och av dem fick bara 4% mer än 2 sekunders engagemang. I jämförelse med vad det kostar att annonsera är dessa siffror väldigt nedslående för marknadsförare.

Kanske dags att skippa “spray and pay”-taktiken och retargeting och satsa på nya format istället?

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Konversera DCI

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>