Snapchat, den sociala fotoappen, har på sistone börjat nosa på den digitala musikbranschen. Man lockar till sig artister och använder sig AR-teknik för att skapa ett nytt sätt att uppleva musik. Snapchat sägs ha revolutionerat sociala medier. Kan man göra samma sak med digital musik?
Mashable skriver om hur Snapchat nyligen arbetat med nya musikskapare, som Sage the Gemini och Ed Sheeran. I vanlig ordning så gjorde man detta på ett lite hemligt sätt, genom att smussla in musiksnuttar i en ny Snapchat-lins.
Användare som lutade huvudet kunde höra en låt, men utan titel eller skapare. Men internet bygger på att skapa en “hemlig” hype, och alla vet hur man snokar runt på nätet – så det dröjde inte länge förrän låtarnas skapare var kända.
Snapchat verkar veta vad de gör. Musikvideon är död sedan länge, och MTV är en reality-kanal. Det behövs nya sätt att sprida musik på i dessa streamingtider, och att använda sig av teknik, sociala medier och fingertoppskänsla för vad som är poppis bland de yngre kan vara lösningen.
Läs mer: Snapchat satsar på förstärkt verklighet
En lösning som kan ge Snapchat schyssta inkomster. Fotoappen har redan tidigare samarbetat med musikskapare, och jobbar konstant på att uppehålla ett gott samarbete med skivbranschen och artister. Tanken är såklart att satsa på framtiden.
Till skillnad från Facebook och YouTube, som måste handskas med piratkopierade musikfiler så kan Snapchat vila tryggt – de försvinnande meddelandena är som gjorda för att undvika att upphovsrättsskyddat material sprids. Istället är det ett perfekt sätt att promota ny musik på, och artister upplever att de får bättre kontakt med sina fans på plattformen på grund av dess spontanitet.
Skivbranschen säger sig redan gilla Snapchats sätt att arbeta med sådant som QR-koder och AR-teknik för att marknadsföra nya artister. Kommer detta bli året då Snapchat på allvar blir sena 10-talets MTV?