Keymetrics

Vinylskivor säljer mer än digitala nedladdningar

Det kan ofta låta som någon form av en hipster-hype, det här med att LP är häftigast som medieformat för musik. Men det visar sig nu att LP-skivan nu går om sin stora motståndare, den digitala nedladdningen. Allt guld som glimmar är visst inte digitalt?

Detta enligt brittiska organisationen ERA (Entertainment Retailers Association) som tidigare i veckan skrev att britterna spenderar över 2.4 miljoner pund (under 280 miljoner kronor) på vinylskivor, jämfört med 2,1 miljoner pund på digitala nedladdningar.

Enligt Vinyl Factory, som är av de sidor som rapporterat om dessa siffror så ska detta vara en stor förändring jämfört med samma vecka år 2015 när bara 1,2 miljoner pund spenderades på skivor jämfört med 4,4 miljoner pund för de digitala nedladdningarna.

Ökningen innebär alltså en 100-procentig ökning på ett år för vinylskivorna, och första gången på flera år som man leder över de digitala nedladdningarna menar sidan, Enligt AdWeek så har vinylförsäljningen också ökat även i USA under de senaste tio åren, med 12 miljoner sålda skivor år 2015 enligt Nielsen.

Detta är förstås en god nyhet för musikerna, som inte tjänar alltför mycket på musiktjänster som Spotify. Det kan också vara en tankeställare för de digitala tjänsterna.

Läs mer: Spotify annonserar globalt samarbete med jätte inom marknadsföring

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny spegelvägg i Stockholm för fokusgrupper