Varannan användare tänker installera en reklamblockerare

Inget verkar få ner användandet av reklamblockerare, trots publicisternas försök till motsatsen världen över.Konsumenter vill i allt mindre utsträckning dela med sig av personlig information och utsättas för störande reklam.

Enligt en studie från konsult- och analysföretaget KPMG så kommer 49 procent av britterna att ladda ner en reklamblockerare under det närmaste halvåret.

Läs mer: De flesta publicister upptäcker inte besökarnas reklamblockerare

KPMG har undersökt 2000 hushåll i Storbritannien, och förutom de ovan nämnda så uppgav också 80 procent att de ogärna ville dela med sig av personlig information med marknadsförare.

Man kan tänka sig att siffran vore större om fler än 22 procent av de undersökta konsumenterna visste att annonsörer redan kan ta reda på sådant som ålder.

Detta är nog ett tecken på att tilliten mellan digital marknadsföring och konsumenter inte är på topp – och bör vara en av huvudprioriteterna för branschen.