Keymetrics

Snapchat mot Facebook och Instagram – så har kampen sett ut under 2016

Snapchat har kommit starkt under 2016, något som hettat upp kampen mellan dem och den Facebookägda motsvarigheten, Instagram. Båda tjänsterna har under året försökt besegra den andra med hjälp av någon ny funktion – ofta genom att stjäla från den andra.

Läs mer: Snapchat överlägset populäraste appen bland tonåringar

Ja, egentligen så är det nog mest Instagram som stulit idéer från Snapchat. Många av er som följt vår rapportering här på Dagensanalys.se har nog läst om Stories, en funktion som Instagram lade till i augusti.

Försvinnande foton och videos var som taget från Snapchat, något Instagram själva erkände. Det verkar ha varit ett smart beslut – enligt bland AdWeek så använder 100 miljoner användare Stories-tjänsten, jämfört med Snapchats 150 miljoner användare.

Instagram har också byggt en egen videokanal (Events) där man, som i Snapchats Live Stories ska kunna kolla på aktuella och populära videoklipp från större evenemang runtom i världen.

Läs mer: Nu är det Snapchats tur att kopiera Instagram

Det här med vertikala videos har varit något av Snapchats grej, men i somras så passade även Facebook på att göra formatet till sitt (med siktet riktat mot vertikala annonser anpassade för mobiltelefoner). Instagrams moderbolag har under året också ”inspireras” av Snapchats filter, som nu finns till bland annat Messenger.

Läs mer: Filter, dekaler och masker – Facebook stjäl mer från Snapchat i ny Messengeruppdatering

Samtidigt så har Snapchat satsat allt mer på att bli mer än bara en ”fotoapp” (själva vill de kallas för ett ”kameraföretag). Man har lanserat möjligheten att göra röst och videosamtal, och Snapchat Memories där man kan spara sina snaps i stil med andra bildprogram.

Snapchat har också släppt sina Spectacles, ett par kameraglasögon med vilka man kan ta cirkulära bilder att lägga upp i just Memories.

Kampen mellan de två fortsätter även under årets sista veckor – Snapchat öppnar upp för gruppsamtal samtidigt som Facebook gör liknande saker för Messenger. Instagram passar på att rulla ut dekaler till sitt Stories, som liknar Snapchats geofilter.

Läs mer: Instagrams nya uppdatering av sin Snapchatfunktion kan vara användbart för marknadsförarna

Kommer 2017 bli året då vi får se en vinnare av denna kamp utkristalliseras? Facebook har pengarna och användarbasen och kan verka som en vinnare – men Snapchat har kreativiteten och ungdomarna. Tiden får utvisa ven som får kasta in handduken.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu ska TikTok ge sig på e-handel