Keymetrics

Reklamens uppgift är att väcka sympati

”Reklamens uppgift är inte att väcka uppmärksamhet. Det kan vilken idiot som helst göra. Reklamens uppgift är att väcka sympati. Då kan man bygga en relation.”

Citatet kommer från Leon Nordin via citatsamlingen ”Reklambibeln” (Christer Wiklander och Jack Hansen) och i mängden av de kampanjer som vi utsätts för är denna gyllene tanke mer än någonsin aktuell och efterfrågad.

Vi skrev tidigare om kampanjen Vit Jul och idag vill vi inspirera er med en reklamfilm från polska e-handelsplattformen Allegro. Kampanjen, som har till syfte att sälja språkkursen “English for Beginners” får många att fälla tårar och hyllas på sociala medier och nyhetssajter. ”What are you looking for” reflekterar över polska familjers liv där den yngre generationen valde att flytta utomlands och försöker hålla kontakten med familj och släktingar som är kvar i hemlandet.

Se filmen nedan och läs en gång till Leon Norlin: ”Reklamens uppgift är inte att väcka uppmärksamhet. Det kan vilken idiot som helst göra. Reklamens uppgift är att väcka sympati. Då kan man bygga en relation.”


Uppe till höger kan du lämna din e-postadress för att få nyheter från Dagensanalys.se. Ett enkelt sätt att ha koll på allt viktigt som händer i omvärlden. Nyhetsbrevet skickas 4 gånger i veckan.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
New York Times tjänar nära 3 miljarder kronor på inlåsta artiklar