Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hyperintelligenta och samtalsbaserade tjänster kommer starkt nästa år

Fram till nu har vi behövt tala “dataspråk”, alltså programmering, för att kommunicera med våra datorer. Nu lär vi dem istället att att prata “människospråk”.

Facebook (som är först med nästan allt) forskar redan fram nästa version av Deep Text – en artificiell intelligens som lyssnar till och förstår vad vi pratar om på Facebook och utifrån det identifierar vad vi är intresserade av – och säljer den informationen till annonsörer.

Även den traditionella, mänskliga kundtjänsten börjar ersättas av artificiell intelligens i stor skala 2017. Marknadsförare kan redan nu föra personliga samtal med dig via chatbottar som vet precis vad vi vill ha, varför vi vill ha det och föreslå det bästa valet för just oss. Dynamiska annonsbudskap, helt personliga e-postmeddelanden och ditt eget lilla hyperspersonaliserade internet baserat på dina samtal med chatbottarna kommer bli verklighet 2017.

2017 eller 1987? Snart känner AI dig bättre än du själv gör.

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Konversera DCI

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>