Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Fakebook vill äga internet till vilket pris som helst – vad får man?

Facebook vill behålla användarna i sitt eget ekosystem och de spottar ut nya tjänster varje vecka för att stävja konkurrensen från Snapchat (som de kopierar friskt) som har en snabbare och smartare innovationstakt.

De lanserar hela tiden nya spännande annonsformat som är otroligt enkelt för alla att både köpa och mäta, men vad är det för siffror som man får?

Facebook äger fortfarande användarna, de är världens i särklass största annonsnätverk tillsammans med Google. Men Facebook tycks fuska med både siffror och nyheter (eller så har man inte ordning på torpet som är ännu värre) för att blidka sina annonsörer med statistik som visar vilken otroligt bra effekt de levererar. Men hur bra är effekten?

Hur är det med trovärdigheten av de siffror som man får av Facebook?

Hur många felaktiga siffror och osanna nyheter skall användare, publicister och annonsörer tåla innan man börjar ifrågasätta och fly det sociala nätverket?

Nu slutligen för ett par dagar sedan har man sagt att man skall adressera frågan om felaktiga nyheter ”Facebook Finally Gets Real About Fighting Fake News” då detta har varit under luppen under en tid börjar man inse allvaret i desinformationen som sprids i världens största sociala nätverk.

Sedan har vi frågan med annonsvisningar på Facebook, hur många har sett mina inlägg och mina annonsköp på riktigt, vad fick jag för mina pengar?

Man får en siffra i sin feed och när man köper annonser. Men den stora frågan, hur många har sett annonsvisningarna?

De felaktiga annonsvisningarna börjar bli ett seriöst trovärdighetsproblem för Facebook, det är inte bara en eller två gånger som de har räknat fel den senaste tiden. Man börjar undra om de siffror som man får stämmer eller inte när man annonserar i det sociala nätverket ”Facebook’s ad metric problem is becoming Zuckerberg’s headache”

Facebook håller med om att de har trasslat till det med deras statistik – sedan det uppdagades under september med sina uppblåsta siffror av videovisningar för sina annonsörer med upp till 80 procent – men de säger att det inte har påverkat faktureringen till publicister och annonsörer. 

Skälet till de uppblåsta siffrorna beror sannolikt på att Facebook vill komma ikapp Google och alla andra annonsnätverk som tidningssajter med sin annonsaffär i målet att bli störst till vilket pris som helst.

”Det är inte svårt att mäta visningar, men det är inte svårt att mäta engagemang. Det är inte svårt att mäta annonsvisningar ”, säger Mike Gamaroff på Sito Mobile, som jobbar med annonsmätningar. ”Att Facebook visar överdrivna siffror för dessa mått är ganska oförlåtligt, enligt honom.”

Problemet späddes på ytterligare när Facebook har tillåtit en störtflod av falska nyheter, vissa kritiker säger att detta har påverkat resultatet av presidentvalet i USA.

För att reda ut denna röra av felaktiga annonsvisningar och falska nyheter, rapporterade Facebook under onsdagen de kommer att börja låta utomstående företag som comScore och Moat att granska data för visningar i bannerannonser och videokampanjer.

Facebook säger att de arbetar med Nielsen att räkna videovisningar och att de bildar ett ”Mätningsråd” bestående av marknadsförare och chefer från annonsnätverk att övervaka deras mätvärden.

Men Facebook låter inte någon granska sina annonsmätningar via tredjepartskontroll – det fortsätter med envis vägran att dela data som fortsätter att undergräva förtroendet för den data man får för sina visningar av inläggen som man har lagt upp.

Hur tvättar Facebook falska nyheter och inte minst hur många har de facto sett de annonser som man har köpt i det sociala nätverket är det i princip ingen utomstående som vet.

Facebook har mer än 4 miljoner annonsörer som har ökat sin annonsintäkter i det sociala nätverket år. Det är över tre gånger mer än den totala online-annonsmarknaden. Den stora frågan är vad dessa annonsörer får för sina pengar, med alla falska nyheter och uppblåsta annonsvisningar.

Hur många skandaler klarar Facebook innan publicister och annonsörer flyr nätverket? Idag tycks acceptansnivån vara oändligt hög. Men någon gång måste användare, publicister och annonsörer börja få nog av alla konstigheter.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>