Facebook ska konkurrera med Netflix

Facebook tänker nu på allvar konkurrera mot streamingjättar som Netflix och YouTube. Snart kommer man att producera eget material och sända mer live-nyheter i sitt nya videoflöde.

Sociala mediejätten har sedan november börjat ladda upp för sitt nya flöde, som bara ska vara ämnat för videos. Bland andra Wall Street Journal har rapporterat om att Facebook redan har skrivit avtal med kända programledare och publicister som CNN och BuzzFeed kring livesändningar.

Läs mer: Facebooks nya videofilter är ett steg närmare AI-revolutionen

Nu har man alltså även inlett samtal med medieföretag kring möjligheterna att få lägga vantarna på originalproducerat innehåll och licensierade program. TV-serier, helt enkelt, och då inte vara realitysåpor utan även regisserat material.

Detta skriver bland andra Recode, som också fått uppgifterna bekräftade från officiellt Facebook-håll. Tanken, enligt dem själva, verkar vara att användare ska kunna “interagera” med innehållet, möjligtvis via olika reaktioner och kommentarer kan man tänka sig.

Det är inte klart vilket innehåll som kommer att visas, eller hur man kommer få betalt för detta. Men branschtidningen MarketingLand spekulerar i att det kan röra sig om mid-roll annonser, något som Facebook redan har testat i samband med Live-sändningar. Lite som TV-reklam, helt enkelt.

Kommer Facebook att ta över vårt streamingtittande, också?