Därför behöver du Social Media Influencers för att nå en digital framgång | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Därför behöver du Social Media Influencers för att nå en digital framgång

Social Media Influencers är heta just nu, de har en stark röst i sociala medier. Men de är mycket viktigare och större än bara sociala medier. De hjälper er digitala affär inom sök, genom att skapa leads, de engagerar din publik och hjälper till att skapa en bättre konvertering, men framförallt skapar de ett förtroende för ert företag.

Här har ni fem heta tips varför ni bör satsa på Social Media Influencers…

1. De förbättrar din söktrafik, din SEO-ranking
Om du samarbetar med inflytelserika bloggare som pratar om era funktioner och recenserar dina produkter eller tjänster, kommer det att hjälpa dig att bygga med höglänkar av kvalitet som driver trafik och därmed förbättra din SEO- ranking. Även mindre bloggare kan ha en stor efter att ha en betydande inverkan, eftersom de är så inflytelserika har de ofta bra inverkan på din webbdomän.

Så istället för bara satsa på traditionell reklam, prova inflytelserika mikrobloggare inom din nisch utveckla relationer med dem. Dessa bloggare kan bli era bästa ambassadörer på nätet som har ett stort nätverk och när de länkar tillbaka till er kommer de att sprida budskapet i deras krets av anhängare som i sin tur bättrar på din ranking via sök. Det låter ganska enkelt eller hur. Tyvärr är det lite svårare än man tror, de vassaste bloggarna med ett bra nätverk släpper inte in vem som helst eller så tar de bra betalt. Men man bör ha dem med i sin digitala mediemix.

2. De skapar bra kvalificerade leads
Social Media Influencers är ofta specialiserade på specifika nischer. När du hittar rätt påverkare, kan du öka synligheten för ditt varumärke synlighet och öka medvetandet inom en relevant marknad. Detta kommer att bidra till att öka kvaliteten på de leads som du genererar, vilket också innebär mer affärer i slutändan.

Det är viktigt att arbeta med rätt influencers som är både relevanta för din nisch och kommer att uppskatta dina produkter. Ett sätt att komma i kontakt med dem är att skicka några gratisprover så att de kan prova dina produkter. Glöm inte bort att berätta fördelarna med dina produkter jämfört med konkurrenterna så att de kan dela denna information med sinn publik.

3. Du engagerar nya målgrupper med Social Media Influencers
Genom att samarbeta med influencers kan du nå en ny publik som du troligtvis inte kommer i kontakt med via traditionella kanaler, på grund av adblockers och att digitala personer ofta har slutat titta på linjär Soff-TV. Genom att arbeta med influencers som har en stor publik kan du nå dessa personer som du inte når fram till via andra kanaler.

Med Social Media Influencers kan du hitta nya kundrelationer digitalt.

4. Influencers ökar din konvertering
Det finns inget som är så kraftfullt som em personlig rekommendation när någon skall ta ett beslut. Genom att samarbeta med influencers som berättar visar hur dina produkter och tjänster fungerar via sin blogg, pod eller vlogg kan dina potentiella kunder lättare ta beslut när någon berättar varför du skall använda din produkt eller tjänst.

Influencers har en otroligt stark röst på nätet, enligt data från Traackr är Social Media Influencers mycket tongivande då 9 procent står för 90 procent av det som publiceras i sociala medier, har du råd att inte samarbeta med dessa starka röster på nätet.

5. Social Media Influencers skapar förtroende
Den absolut viktigaste ingrediensen i alla affärsrelationer är just förtroendet. I gamla studier för 15-20 år sedan när man frågade personer huvudskälet till att man valde just den banken eller det försäkringsbolaget var just en rekommendation från vän, granne eller en arbetskamrat. Denna rekommendation har idag flyttat ut i på nätet sociala medier där man söker information eller frågar dem man känner om vad de tycker om olika saker.

Om man då hittar en bra tongivande person eller kanske någon som du känner som har uttalat sig om just den produkt eller tjänst som du är ute efter, ökar chansen att man tar beslutet redan då utan att fråga runt mer.

Kraften i en personlig rekommendation är otroligt stark

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>