Keymetrics

Är banners verkligen framtidens TV-annonser?

Samtidigt som reklam- och medievärlden i stort undrar om den ofta störande bannerannonsens vara eller icke vara, så lanserar TV-tillverkaren Samsung – bannerannonser för deras Smart-TV’s.

I samband med en uppdatering nyligen så tvingar man kunder som köpt TV:n att se bannerannonser när de använder sig av apparatens menyskärm, skriver AdAge.

För att slippa se dessa annonser så måste man stänga av tillgången till internet, vilket såklart gör att man inte kan titta på SVOD-tjänster som Netflix eller lyssna på Spotify.

Medan experter inte tror att detta kan påverka försäljningen på kort sikt, så kan detta ha stora negativa konsekvenser på längre sikt för Samsung. De nya bannerannonserna skapar redan irritation bland många användare.

Det är nämligen svårt att se att kunder som redan betalat för en produkt måste se reklam när de dessutom använder sig av streamingtjänster de också betalar för. Att titta på reklamfri TV är också orsaken till att många bara tittar på SVOD-tjänster, och helt utesluter vanlig TV.

Varför Samsung nu väljer att göra detta är oklart, och verkar vara ett rätt kortsiktigt beslut. Det är nämligen svårt att se banners som framtidens TV-annonser. Eller?

Läs mer: Casey Neistat som är känd från Youtube gav Samsung ett jättelyft

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
EU-kommissionen väljer den här appen över alla andra