Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vad blir årets julklapp 2016?

Minns ni wokpannan (1990), det elektroniska husdjuret (1997) och råsaftcentrifugen (2013)? Nästa vecka, tisdag 22 november, utser HUI årets julklapp för 29:e gången och oddsen pekar på att ett VR-headset ligger bra till.

För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp av HUI ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
• Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
• Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
• Produkten ska representera den tid vi lever i

Förra året utsågs robotdammsugaren till årets julklapp, och årets innan aktivitetsarmbandet, men den allra mest kända julklappen kommer nog från premiäråret 1988: bakmaskinen. Som säkert fortfarande finns kvar i många hem, dock oftare undanstoppad i köksskåp och förråd än använd.

Vad blir då årets julklapp? Baserat på odds från Unibet ser topplistan ut så här (produkt och årets odds):

VR-headset: 5.00
Trådlösa hörlurar: 7.00
Gåva till välgörenhet: 8.00
Videostreamingtjänst: 8.00
Hoover board (balansbräda med motor): 10.00
Powerbank (extrabatteri): 10.00
Nintendo 8-bitars: 12.00
Gymkort: 14.00
Gryta för långkok: 15.00
Övervakning i hemmet: 15.00
Bilprenumeration: 18.00
Smart watch: 18.00
Ångkokare: 20.00
Bob Dylan-boxen: 25.00
Vakuumförpackare: 28.00
Elcykel: 30.00
Krukväxt: 32.00
Sminkkurs: 40.00
Drönare: 40.00
Ölbryggarkit: 40.00

Läser man hela listan är det en rejäl blandning av nytt och inte så nytt, men med ett tydligt fokus på hemelektronik och på produkter för köket. Några mer oväntade nykomlingar utgörs av krukväxten och sminkkursen, medan drönaren och smartklockan tappat rejält mot förra året då oddsen för dessa klappar var betydligt lägre.

Om en vecka vet vi vad årets julklapp blir, men redan nu vet vi en sak: att det blir en rekordjul i år igen. Enligt HUIs julprognos, som släpptes 8 november, kommer vi köpa julklappar för 78 miljarder i år (en ökning med 3,5 % jämfört med 2015).

 

Marknadschef på Arvato Financial Solutions

Christer arbetar som marknadschef på betalföretaget Arvato i Sverige, som levererar finansiella lösningar inom e-handel men även tjänster som abonnemang, fakturaköp och inkasso. Han är civilekonom i grunden och har jobbat med digital marknadsföring och sökmarknadsföring sedan 1998, och även med e-handel och content marketing i många år, först på Eniro, sedan IDG och researrangören Apollo och nu på Arvato. Han har även skrivit åtta böcker, den senaste (”Gräv guld i dina egna kanaler”) utkom 2017.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>