Keymetrics

Programmatic och Retargeting är e-handlarnas straff mot dig för att du handlar på nätet

Det finns inget som fungerar så dåligt i den digitala annonshandeln som retargeting i kombination med programmatic ur konsuments synvinkel.

Förra veckan la jag en order på e-handelssajten Ridestore, crossutrustning med kläder, hjälm  och skydd. Vad som följde är guds straff mot mig för att jag handlade på nätet.

Sedan den dagen jag la min order på crossutrustningen har jag blivit förföljd på nätet på alla sajter med exakt samma saker som jag redan har köpt. Di.se var nedlusade med crossutrustning och jag undrar vad har det för relevans med affärsnyheter?

Det som är unikt med Dagens industri är just målgrupp och kontext. Sveriges största B2B sajt är nedlusad med crossutrustning, det ser riktigt konstigt ut ur en användares perspektiv. Men det är inte bara på Di jag är förföljd, utan överallt på nätet hela tiden med samma budskap på alla nätverk går jag in. På DN.se idag får jag samma budskap, med saker som jag redan köpt för två veckor sedan!

dn-se

Tittade in på Expressen där fick jag fyra exakt likadana reklambudskap från Ridestore i högerkolumnen på de sakerna som jag redan köpt, som dessutom är slutsålda när jag klickar på annonsen för att testa.

expressen

Jag undrar hur man tänkte som annonsör, mediebyrå och publicist?

Publicisterna gnäller över att användarna kopplar på adblockers, det är olagligt och det själ deras pengar osv. Skärp er alla parter!

Ni kan inte leverera en så dålig annonsupplevelse och förvänta er att användarna inte kopplar på en annonsblockerare och det med stor glädje för att slippa bli förföljda på nätet.

Som det är nu är alla fyra parter förlorare i affären

  1. Användarna får världens sämsta upplevelse på nätet när de blir förföljda av de saker som de redan köpt.
  2. Annonsörerna, i det här fallet Ridestore, blir blåsta på sina annonsinvesteringar då man annonserar till dem som redan köpt. Det är både tråkigt och olyckligt att man skall förstöra en ny kundrelation med irriterande annonser, som bara förstör istället för att skapa lojalitet.
  3. Publicisterna som upplåter sitt annonsutrymme till programmatic och RTB ger sina besökare en otroligt dålig användarupplevelse som sänker deras varumärke.
  4. Mediebyråerna som säljer programmatiskt kommer snart inte ha något annonslager kvar då användarna ledsnar och kopplar på en annonsblockerare.

”Det krävs en uppstramning i detta programmatiska träsk med irrelevant retargeting om inte adblock-utvecklingen skall nå rekordnivåer innan man tar detta på allvar.”

”Alla står som förlorare i denna otroligt dåliga utveckling.”

Digital Media Strategist
  1. Hej!
    Tack för artikeln, vi håller på och utreder vad som gått snett i detta fall.
    Efter köp skall du bli avtaggad, och slutslåda produkter skall naturligtsvis inte synas.

    Ber så mycket om ursäkt för denna dåliga upplevelse och ser till så att detta inte drabbar fler.

    //Linus från Ridestore

  2. Tack Ridestore för bra bemötande och kundvård. Jag hoppas att ni även kommer att se över er internetannonsering så att den håller samma klass.

  3. Jag håller helt med. Det här händer hela tiden. Det är inte bara Ridestore. Man vågar ju knappt söka på någonting nuförtiden för att man sedan i tid och otid blir bombarderad av reklam för produkterna – vare sig man redan köpt dem eller beslutat sig för att inte köpa dem. Det blir trubbigare, fulare och tråkigare än gammeldags ”mass-reklam” och har mer negativ inverkan än positiv.

  4. Det är helt galet hur dåligt de optimerar annonserna, sedan undrar man varför användarna kopplar på en annonsblockerare.
    Man borde sätta sig i kundernas skor och prova sin egen medicin, det gamla klassiska prova att vara en kund för en dag, så att de som säljer och står för tekniken får upp ögonen för hur dåligt det faktiskt fungerar.
    Ingen kan väl vara stolt för detta när man går hem 17:00, man gör det bara för pengarna, om man man inte lyssnar på användarna börjar kassan snart att sina då allt fler kopplar på AdBlock på sin webbläsare.

  5. Kunde inte skrivit det bättre själv. Har gjort seriösa försök att övertyga publicister och annonsörer att lyssna på användarna -men de vill verkligen inte.

  6. Kul Olle att du läser, visst är det helt galet dåligt hur de använder Programmatic och Retargeting när de har data som de skulle kunna optimera med.

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Olle F. förklarar: Skärpt säljarbete skapar vinnare