Keymetrics

Nu ska Facebook göra slut på LinkedIn

LinkedIn har profilerat sig som ett Facebook för yrkeskarriären – men nu kommer riktiga Facebook ut med en liknande funktioner. Uppgifter visar på att en ny flik, kallad ”Jobs”, har dykt på företagens Facebooksidor.

Det är TechCrunch som skriver om detta, efter att själva sett fliken på sin sida. Enligt en talesperson från techjätten själv så är detta ”ett test för sidadministratörer som vill skapa jobbannonser och få ansökningar från intresserade kandidater”.

Enligt samma talesperson så är detta baserad ”på ett beteende som vi sett på Facebook, där många mindre företag gör inlägg om att de har lediga jobbplatser på sina Facebooksidor”.

När ett företag lägger upp ett inlägg med en ledig plats så kommer det finnas möjlighet att ansöka direkt via Facebook. Via knappen ”ansök nu” så ska man kunna skicka in ett förifyllt formulär med uppgifter från användarens Facebooksida. Det ska vara lätt att söka, helt enkelt.

Läs mer: Annonsera på LinkedIn – bra eller dåligt?

Facebook passar också på att pusha för meddelandetjänsten Messenger, så man låter nya ansökningar dyka upp som meddelanden i företagets Messenger-app.

Denna nya funktion kommer helt klart att kunna konkurrera med LinkedIn och andra, liknande jobbsökartjänster förutsatt att Facebook går vidare med detta.

Ett starkt argument för detta är att man ger företag möjligheten att hitta nya anställda även där dessa inte medvetet söker efter ett nytt jobb. Här kan man locka till sig dem med högre lön eller bättre karriärmöjligheter.

Inte nog med det – man har hela 1.7 miljarder användare att vända sig till, vilket ju inte är i närheten av LinkedIns 400+ miljoner användare, som dessutom främst loggar in för att ändra jobbuppgifter eller aktivt söker ny anställning.

Är detta början på slutet för LinkedIn?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu får det vara nog tycker Youtube som lanserar TikTok-utmanare