Keymetrics

Nu blir annonserna i Facebook Messenger verklighet

Meddelandetjänsten Facebook Messenger har nu officiellt öppnat för marknadsförare att göra om företagens chat-botar till annons-botar, enligt deras egen blogg. Förutom sponsrade inlägg så introducerar man även andra sätt för företag som vill nå ut till konsumenter i appen.

Facebook har under det senaste året haft i högsta växeln när det kommer till Messenger, inte minst sedan man lanserade chatbotarna. Eftersom annonseringen i meddelandeappen inte riktigt fungerar som i vanliga Facebook så har man dock varit tvungen att ta till andra metoder.

Sedan april tidigare i år så har man således testat ”sponsrade meddelanden”, som nu blir officiella. De är i stort sett annonsinlägg som visas för användare som redan har en ”öppen, existerande konversation” med ett företag eller varumärke. Man kan således inte få reklaminlägg i ett vanligt samtal med sambon på jobbet, alltså.

Andra begränsningar är att sponsrade inlägg bara får innehålla en länk och ett foto. De kan inte heller modifieras för att köras på Facebook och Instagram samtidigt, till skillnad från de ”vanliga” annonserna på plattformen. Däremot kan man länka ett annons i Facebooks flöde direkt till ett samtal med en bot i företagets Messengerkonto.

Läs mer: Facebooks riktade annonser ska länka direkt till chat-botar

De sponsrade inläggen kan dock vara lite riskfyllda för företagen – Facebook tar betalt varje gång det dyker upp i samtalet, oavsett om användaren klickar på det eller inte.

Man lanserar även ett par andra nyheter för företag med Messengerkonton. För det första så är det nu möjligt att se varifrån de som startar konversationer med ett företag på Messenger kommer ifrån, något som så klart underlättar för annonsörerna i det långa loppet.

En vertikal (alltså mobilanpassad) version av ”innehållskarusellen” lanseras också, där företag kan visa flera olika produkter med en tydligare tio-i-topp lista.

Slutligen så ska man kunna inkorporera Messenger-kontot på ett företags webbsida. Det ska fungera lite som när företag frågar om man vill skriva upp sig på deras mailinglista när man gör ett köp, men istället så kan man skriva upp sig för att få meddelanden via Messenger.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
DMEXCOs viktigaste takeaways – med Jonas Rundgren på Smartclip