Mobila annonser står för nästan hälften av annonsintäkterna på nätet efter kraftig ökning

Enligt en ny studie från branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau) så har intäkterna från digital annonsering ökat med 19 procent från förra året, och ligger nu på över 286 miljarder kronor. Den stora drivmotorn bakom detta är mobilbaserade annonser, som ökat lavinartat.

Rapporten, gjord i samarbete med PwC, har kollar på annonsutgifter under 2016 första halva (januari till juni) och jämfört siffrorna med de för år 2015.

Läs mer: Så här ser den perfekta mobilannonsen ut

När det gäller digital annonsering så visar det sig att;

  • Mobila annonser står för hela 47 procent av intäkterna, med en siffra motsvarande över 135 miljarder kronor. Detta är en ökning med 89 (!) procent sedan förra året.
  • Search-annonser fortsätter att stå för 50 procent av intäkterna
  • Sociala medier har också gått upp, och ligger nu på 62 miljarder kronor.

Digital video har också ökat, med 51 procent och det visar sig att det är just mobilvideo som står för en stor del av även dessa siffror. Överlag så har den mobila annonseringen, på Smartphones och plattor, ökat med stora siffror sedan 2012 och det råder nog ingen tvekan om dess vikt för digital marknadsföring.

Vill man läsa mer om rapporten så finns den här.