Keymetrics

Kan vem som helst bli en digital ledare?

Skillnaden mellan chef och ledare har klarlagts sedan länge. Chef är en tilldelad position medan ledare är en relation som du utvecklar till dina medarbetare. Kort sagt en chef måste du följa, men en ledare vill du följa. På senare tid har frågan om digitala chefer blivit ett hett ämne, och något som även skrivits om här på Dagensanalys.se. Att vara en digital ledare innebär i korta ordalag att du är en person som andra vill följa in i den nya, digitala världen. Men frågan är om vem som helst kan bli en digital ledare.

Peter Mackhé skrev tidigare på dagensanalys.se att ”Det krävs en ledning som verkligen förstår alla nya digitala trender och tjänster som varje dag förändrar branscher och människors beteenden.” Med andra ord en ny typ av ledarskap som förstår och är intresserad av analys, data och den nya, digitala verklighet som många redan lever i. Men kan då en analog chef utvecklas till en digital ledare?

Läs även: Digitalt ledarskap – Här är skillnaden mellan alla 1:or och 0:or

Det gamla ordspråket ”man kan inte lära gamla hundar sitta” är det säkert många som slänger sig med. Både för att utmana ett befintligt ledarskap, men också som ursäkt för att slippa sätta sig in i vad den digitala världen innebär. Det går med andra ord att hitta bekräftelse för uttalandet både hos unga och hos äldre generationer. Samtidigt finns det enastående exempel på äldre som tagit till sig de nya sätten att kommunicera. Bland annat Dagny Carlsson, Sveriges äldsta bloggare som i våras fyllde 104 år. Hon började blogga när hon var 100, och hon skriver nya inlägg varje dag. Så nog går det att lära gamla hundar.

Men den stora utmaningen handlar nog om att vilja, och för vissa att svälja sin stolthet och erkänna att det här är ett område där de inte har full kontroll. Dessutom krävs det, som för allt nytt du vill lära dig, ett arbete som fortgår och inte stannar av efter en vecka. Det är lite att likna vid att skaffa ett gymkort, det hjälper inte om du inte går till gymmet. På samma sätt är det med att bli en digital ledare. Det räcker inte med att anställa en CRO, du måste själv läsa, ta till dig och lära dig kontinuerligt för att utvecklas.

Så svaret är nog att vem som helt KAN bli en digital ledare. Men en viktigare fråga är kanske om vem som helst VILL bli en digital ledare. Och framför allt om DU vill bli en digital ledare? För många är svaret sannolikt nej. De kanske inte anser det värt att lägga ner tid och energi på att lära sig tillräckligt för att kunna ta en ledande plats i företagets digitala utvecklingen.

Läs även: Har företaget ett digitalt ledarskap är det lönsammare

Samtidigt förhindrar nog prestige många befintliga analoga chefer att lämna plats åt en ledare som kan ta företaget in i en digital tidsålder. Utifrån sett verkar det ju mest handla om att skapa en bra hemsida och finnas på Facebook. Affärer är ju trots alltid affärer. Istället för att förstå att affärsvärlden har förändrats, försöker man pressa in ett gammalt koncept i en ny kostym, och blir sedan frustrerad när konkurrenterna springer förbi. Genom att inte aktivt arbeta för att bli en digital ledare skapas istället ett företag som leds av en digital bromskloss. Och det skadar inte bara ledaren utan hela företaget. Så även om du inte vill bli en digital ledare behöver du antingen bli det ändå, eller lämna över taktpinnen till någon som vill eller redan är det.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ipsos vinner världens största kontrakt för onlinemätningar – UKOM