Keymetrics

I gränslandet mellan moral och intäkter finner vi Facebooks intåg i Kina

Facebook vill gärna etablera sig i Kina, något som kan visa sig vara en ekonomisk guldgruva med tanke på landets allt mer uppkopplade befolkning. Men för att tillfredsställa den kommunistiska regimen gör man samtidigt avkall på flera demokratiska processer och har till och med skapat ett censurverktyg.

En fråga som Mark Zuckerberg borde ställa sig är om inte Facebook – en enormt stor aktör när det kommer till sociala medier – faktiskt borde föregå med ett gott moraliskt exempel. Istället är man benägen att göra avkall på yttrandefrihet och demokratiska principer, enbart för att blidka aktieägarna och locka till sig fler användare.

Läs mer: Mark Zuckerberg kovänder kring fejknyheter på Facebook – lovar bättring

Det har gått så långt att uppgifter om att ett censurverktyg byggs av den sociala mediejätten har dykt upp på internet, och rapporteras bland annat av TechCrunch (som refererar till New York Times). Utvecklingen av detta censurverktyg som ska kunna användas av regimen, lär ha fått flera som jobbat med projektet att hoppa av.

Det är inte säkert att man lanserar censurverktyget, som bör ses som ett av flera alternativa sätt som Facebook utforskar kring möjligheterna för en etablering i Kina, där man just nu är förbjuden att verka.

Facebooks filosofi är att man hellre har en begränsad närvaro än ingen alls och man påstår att en begränsad kommunikation öppnar för en demokratisering på längre sikt.

Men ta en titt på klippet nedan. Där rapporterar BBC – på Facebook – om hur de demokratiska rättigheterna kränks i Kina just nu. Här ser vi hur man hindrar en kandidat i lokala val från att ställa upp. Ska man verkligen hjälpa denna regim genom att erbjuda dem fler möjligheter för att kringskära yttrandefrihet?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google hänger på poddtrenden