Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hjälp din webbskribent att vara bättre innehållsskapare

En webbskribent är en trogen, lojal, tålmodig och nödvändig bästa vän till ditt varumärke. En webbskribent bör ha passion för story och nyfikenhet, inte bara för själva skrivandet, utan också för andra människor. Och allt vad hen författar och publicerar i ditt företagsnamn borde ha ett syfte samt ske enligt en tidigare skapad innehållskalender.

”Även den mest kreativa webbskribenten behöver struktur och vägledning”

Det spelar egentligen ingen roll om du har en egen marknadsföringsavdelning eller om du anlitar en extern webbskribent. Det är inte heller något som kräver jättestor budget men måste definitivt struktureras och planeras in.

Välkommen-till-vår-nya-webbsida syndromet

Det är en återkommande faktor vid webblanseringar att just kontinuerlig och konsekvent innehållsproduktion glöms bort. Det finns alldeles för många exempel på väl designade och besökvänliga webbplatser som förvandlas till en salig intetsägande röra bara några månader efter lanseringen.

”Även den mest lojala webbskribenten behöver känna att hen fyller ett syfte”

Till att börja med är de flesta i företaget mycket positiva. Många gånger skriver man om allt och inget, viktigt och mindre viktigt, två gånger i veckan, en gång i månaden tills första entusiasmen lägger sig. Förälskelsen övergår inte till en kärleksrelation och “vad- ska- vi -skriva-om” tristessen knackar på dörren. En viss misstro till de positiva effekterna av allt skrivande smyger in och dödar kreativiteten.

Ingen läser det vi skriver, vi får ingen trafik

Och det kan jag absolut hålla med om! Det är svårt att mäta ökad trafik eller se nyttan av spridning av innehållet om själva textproduktionen inte hade något definierat syfte.

”Även den mest tålmodiga webbskribenten behöver veta målet”

Har man dessutom inte tagit hänsyn till grundlig SEO eller inte tillämpat Google Analytics koden som gör det möjligt att spåra trafiken så är det svårt att behålla entusiasmen. Så vad är syftet och vad ska vi skriva om?

Syftet och innehållskalender

Japp… Vi ska, nästa måndag, kommande månaden, på ledningsmötet: vi ska skapa en innehållskalender! Alla kan det, alla vet det och alla förstår det men för att din webbskribent ska lyckas producera kvalitativt och meningsfullt innehåll är det en nödvändighet. Hur annars behåller hen den röda tråden och entusiasmen? Hur annars kan du som företagsägare motivera investeringen i tid och pengar för att skapa innehåll på din webbplats?

”Ta hand om din webbskribent som är en trogen, lojal och tålmodig bästa vän av ert varumärke”

Rekommenderade länkar:

Behöver du hjälp med att skapa texter eller vill du komma igång med innehållskalender?
Publicerades först på elwirakotowska.se.

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>