Keymetrics

Framtiden enligt Schibsted

Schibsted har just släppt sin årliga framtidsrapport – passande nog kallad Schibsted Future Report. Där kan man läsa om mediebranschens möjligheter och utmaningar, men också om hur benägna vi är att betala med mobilen i Sverige och Europa.

Läs mer: Bill Gates har koll – här berättar han om framtidens prylar

Man gjorde en undersökning kring digitala vanor i Europa och bland ett av resultaten visar det sig att hela 70 procent av svenskarna har använt mobilen för att betala för en tjänst eller vara – en riktigt hög siffra jämför med resten av Europa.

I exempelvis Spanien så var motsvarande siffra 44 procent, och Italien 46 procent. Bland fransmännen så var det endast 30 procent som hade använt mobilen istället för kort eller kontanter.

Ett tema som enligt Schibsted kännetecknar framtidsrapporten är samarbete. ”Det genomsyrar alla områden i årets rapport, från vår kultur till kärnan i affärsverksamheten och hur Schibsted med gemensamma krafter lyckats samla resurser inom teknik och innovation så att vi kan producera än bättre journalistik och digitala tjänster”, säger Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group i ett pressmeddelande.

Andra intressanta saker som diskuteras i framtidsrapporten är förarlösa bilar och dess påverkan på våra städer, AI som affärsmöjlighet, framtidens medierapportering och hur stora matkedjor i USA utmanas av den så kallade ”millennial”-generationen.

Mer om rapporten finns att läsa här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
TikTok slog både Youtube, Instagram och Facebook i antal nedladdningar