Förra veckans snackisar på Dagensanalys.se

Ännu en vecka har passerat, med snöoväder, valchock och novemberkyla. Men Dagensanalys.se har varit en värmande brasa i eländet och levererat spännande nyheter för er alla ändå! Här är några av guldkornen.

I “30 procent färre klick sedan Google ökade till fyra annonser”, kunde vi läsa i en artikel från ett företaget som gjort en undersökning om CTR-annonsering. Där visar det sig bland annat att förutsättningarna för sökmotoroptimering – ett populärt drag bland många företag som vill hamna högst upp i sökresultaten – har ändrats avsevärt. Läs om undersökningen och avgör själv!

Annars så är det Googles stora konkurrent på annonsmarknaden, Facebook, som intresserat många läsare. Bland annat visar det sig att svenska Expressen och Aftonbladet som är de största nyhetskanalerna på Facebook i norden. Inte så dåligt, med tanke på att “fejjan” numera är den största enskilda nyhetskedjan för många, även i Sverige.

En annan ledande publicist på Facebook är Nyheter365 och Newsner, som numera också är ett av landets snabbaste växande mediehus. Dagensanalys.se fick en exklusiv möjlighet för att göra en intervju med Johan Rikner som byggt upp verksamheten. I artikeln ger han tips om hur man bäst använder sig av Facebook som kommunikationskanal, och han besvarar även en del av kritiken från Breakit.

Facebook fortsätter att leda förra veckans topplista, i och med att man nu börjat satsa på att konkurrera ut Linkedin med egna jobbsökarmöjligheter direkt på plattformen. Techjätten vill nu att företag ska kunna rekrytera nya anställda direkt via Facebook, gärna integrerat med Facebook Messenger. Är detta början på slutet för LinkedIn?

Detta är bara några av de aktuella nyheterna om marknadsföring och den digitala företagsvärlden som vi har kunnat erbjuda er. Men för att inte helt lämna er åt novembermörkret utan ett skratt på läpparna så kan ni läsa om och titta på ett roligt klipp om Macbook Pro – kul för den som gillar Appeprylar.