Keymetrics

Fenomenet Snapchat

Många kan tycka att Snapchats kommande börsnotering är något överoptimistisk – man vill värderas till över 50 miljarder amerikanska dollar (cirka 358 miljarder svenska kronor) fastän de förväntade intäkterna ligger på mellan 70-140 miljarder kronor. Men man får inte glömma företagets enorma tillväxt som skett på väldigt kort tid. Vad är Snapchat egentligen?

Det är branschtidningen Business Insider som gått igenom några av Snapchats framgångar den senaste tiden, och försöker att förstå inte bara företagets succé men även den möjliga framtida utvecklingen.

Till att börja med måste man titta på Evan Spiegel, mannen bakom Snapchat. Han är ingen tekniker, ingen kodare som Facebooks Zuckerberg. Han baserar inte heller sina beslut på data, något som annars är vanligt i branschen.

Istället beskrivs han som en ”produkternas Picasso”, som målar med stora penseldrag och skapar känslan av flöde och kreativitet i företaget. Många jämför honom med Steve Jobs, och likheterna finns där; en mängd lojala fans och en tendens att träffa ”rätt” med sina produkter och skapandet av trender. Se bara till Instagram och deras Stories, direkt snodda från Snapchat – precis som iPhone mer eller mindre skapade smartphonen.

Spiegel har tagit beslut som i mångas öron har verkat radikala och dömda att misslyckas, men han har fått rätt. Det fanns ingen som trodde på ett ”försvinnande” internet innan Snapchat – alla foton och inlägg skulle helst sparas för evigt, verkade alla tro (se på Facebook, till exempel). Snapchat gjorde tvärtom – och lyckades fenomenalt.

Andra exempel är vertikal video, och numera även idén bakom Snapchat solglasögon som ska göra foton och videos ”cirkulära” – även om det sistnämnda är lite för nytt för att verkligen veta om det lyckats eller inte. Spiegel menar dock att det fyrkantiga formatet är en rest från pappersfotografins era.

En del av framgången är att man har fler än en produkt. Utöver Snaps, de försvinnande videoklippen och fotoinläggen har man även Stories, där man sätter ihop hela berättelser baserade på dessa försvinnande inlägg.

Sedan finns Discover, tjänsten för tidningar som vill publicera artiklar. Även om man ”bara” har 100 miljoner visningar varje månad så lyckades man skapa en nisch för medier som vill nå ut till de alltid så attraktiva unga läsarna. Slutligen så har man alla Filter och Linser – något som onekligen blivit en trend över hela nätet.

Åh, just det – Snapchats galnaste idé är kanske att ha nekat Facebook, som försökte köpa appen för 4 miljarder dollar. Spiegel tackade nej där WhatsApp, Instagram och VR-skaparen Oculus inte kunde. Det verkar ha varit ett klokt beslut.

Läs mer: Facebook lyckades inte köpa asiatisk Snapchatutmanare

Istället så är det Facebook som får alltmer panik, och sedan man misslyckades med att köpa appen så har man lanserat både egna appar som försöker kopiera Snapchat, eller ändrat om i exempelvis Instagram för att just bli som.. tja, Snapchat. Hittills verkar man inte ha lyckats.

Framtiden är oviss. Kommer Snapchat att bli nästa Facebook – stort och dominerande? Eller kommer hypen att gå över och resulterar i att man blir nästa Twitter – företaget som aldrig lyckas hela vägen? En nyckel kan ligga i att locka till sig den äldre publiken, något som man hittills inte lyckats med.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tony Hammarlund
Dagens Analys i poddsamarbete med Tony Hammarlund