Därför är branschen i kris

“Varför misslyckat så mycket av annonseringen”? Det är frågan som Ken Roberts, CEO för analysföretaget Forethought, ställde till deltagarna på en branschkonferens nyligen. Han levererar några raka svar på den frågan.

“Orsaken är att det är inget annat än ett regellöst chanstagande som är knappast bättre än magkänsla”, säger Roberts. Det är dags att ändra på detta, menade Ken Roberts när han föreläste på Mumbrella’s Marketing Science Ideas Xchange, och citeras i en artikel av Mumbrella.

Han menar alltså att varumärken och företag måste sluta fokusera på “uppdiktade” mätvärden som varumärkeskapital (brand equity) och globala normer. Varför mäta varumärkeskapital när man vill ändta konsumenternas beteende och få fart på försäljningen?

Läs mer: 3 företag som gjort bort sig i sin marknadsföring

Roberts tycker att man borde fokusera på en “empirisk analys av beteende på två sätten, det rationella och känslomässiga, och därifrån skapa instruktioner för annonsskaparna baserat på dessa drivkrafter”. Forskning kan hjälpa annonskaparna att kvantifiera konsumtionsmönster och drivkrafter.

Därför är det inte konstigt att Roberts också underströk det viktiga i att “lägga band” på annonskapare och agenturer, genom att se till att de följer processerna kring analysering av konsumenternas rationella beteende.

“Om reklamagenturen säger till dig att du inte borde begränsa skapar-teamet så har de inte rätt”, menar Roberts. “De bästa innehållet kommer när de är begränsade, när de måste jobba sig igenom denna process man stakat ut för dem”.

Andra populära mätmetoder som Roberts vill omkullkasta är psykologiska mätningar (som är “slöseri med tid”) och “facial coding”, som “semi-slösar bort din tid”.

Att mäta känslor är bra – men bara om marknadsförarna kan förstå sig på implicita och diskreta känslor, som kärlek eller stolthet. Håller du med Ken Roberts?