Keymetrics

Viktiga digitala trender som alla bör ha koll på

Digital marknadsföring är komplex och föränderlig, men spännande för alla som gillar nya trender. Varje år kommer nya hårdvaror, nya programvaror, nya företag och nya analysverktyg som hjälper marknadsförare att optimera sina insatser på den digitala arenan.

De som tidigare hade ett försprång jämfört mot konkurrenterna kan helt plötsligt missa viktiga möjligheter för att behålla sina positioner eller ta marknadsandelar

5 heta tips hur du lyckas med din digitala marknadsföring

1. Videoannonseringen kommer att ta över på internet
Videoannonser är verkligen inget nytt, med sociala kanaler som Facebook och YouTube snurrar miljarder videor och reklamintäkter i sina plattformar där de erbjuder annonsörer videoalternativ. 2016 kan se helt annorlunda ut då det verkar som att sökjätten Google äntligen kommer ut med videoannonsering. Användarna accepter allt mer videoannonser på nätet, och det verkar som att denna trend kommer att fortsätta.

Förvänta dig att se fler typer av videoannonser som poppar upp på oväntade ställen

2. Mobilen kommer helt att dominera över datoranvändandet
2015 var ett stort år för mobilanvändandet då Google meddelade att mobiltrafiken gick om datoranvändandet. Andra digitala jättar som Facebook, YouTube och Linkedin har sedan en tid haft fler mobila användare än datoranvändare. Google kom ikapp när de släppte ”Mobilegeddon” algoritmer för att premiera mobilt sök framför datorn.

De som satsar på tjänster anpassade till datoranvändarna framför mobilanvändarna kommer att förlora kriget om användarna och annonsintäkterna

3. Wearable technology and the Internet of Things (IoT) kommer att skapa helt nya möjligheter för smarta uppkopplade produkter och tjänster
Smarta enheter kommer att ta mark och vi kommer att se många nya uppkopplade produkter och tjänster under 2016. Under 2015 kom Apple Watch – den första smarta klockan som satt på armen på de som inte ville missa det digitala tåget. Dessa uppkopplade prylar kommer att förändra marknadsföringen då vi kommer att sudda ut gränserna mellan ”online” marknadsföring och ”riktig” marknadsföring.

Det börjar dyka upp uppkopplade skor, vad kommer härnäst?

4. Digital reklam kommer att bli dyrare i framtiden
Konkurrensen för onlinemarknadsföring världen över har ökat dramatiskt under loppet av de senaste åren. Under 2016 kommer det att öka ännu mer. Grundläggande marknadsekonomi lyder och en ökad efterfrågan åtföljs ofta av en ökning i pris. Vi kommer att se nya premium annonslösningar online, vi ser redan tillväxten av Native och Content Marketing. Annonsörerna kommer förhoppningsvis att backa i format och sälja mer på relevans kopplat till kontext och användarbeteende och annonser som ger bättre effekt kommer att driva upp priserna för onlineannonsering ännu mer.

Idag är annonser på nätet mycket billiga om man jämför med TV och print, ökningarna i priserna kan driva bort vissa mindre företag ut ur medielandskapet

5. Virtual reality (VR) tjänster kommer att växa och ta över andra online-video kanaler
Det finns massor av olika virtual reality enheter som kommer att släppas de närmaste åren. Många är avsedda för specifika applikationer som videospel, och andra som är tillgängliga för allmänt bruk. En av de mest hypade VR-enheten var Oculus Rift som släpptes under första kvartalet 2016. Oculus Rift och andra VR-enheter introducerar helt nya möjligheter för annonsering på nätet, med integration till populära sociala medieplattformar, videokanaler, och man kommer att kunna bygga upp virtuella marknadsplaster.

Det finns alltid en risk att VR bara blir en modefluga, men det finns miljarder av dollar i rullning så potentialen är stor

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fler borde integrera appar i sin e-handelsstrategi