Keymetrics

5 tips hur du skapar engagemang hos digitala Gen Z

Alla marknadsförare och medieföretag vill nå ut till och engagera de yngre generationerna. Att komma i kontakt med de nya generationerna är avgörande, eftersom Generationer Z och Y påverkar marknaden och tar till sig ny teknik snabbare än äldre generationer.

Det var kidsen som började använda sms som nu alla äldre använder när de har övergett det. Nu finns de på Snapchat som är det effektivaste sättet att kommunicera med sina barn, så vi äldre är tvungna att ge oss i in i Snapchat för att hänga med. Intressant att notera i sammanhanget är att Snapchat har gått om Twitter i totalt användande och de yngre använder det mer än Instagram och Facebook.

Generation Z anses allmänt vara yngre än 20 år. Generation Y, ofta även kallade Millennials, omfattar dem som är mellan 20 och 35 år

Båda grupperna är kända för sin kärlek till tech, att dela sina liv med selfies och de använder sociala medier för hålla kontakten med ett stort nätverk av vänner – en del av vilka de aldrig eller sällan har träffat personligen. Dessutom är generation Y och Z kända för att vara innovativa och vilja vara sina egna chefer när de kommer ut i arbetslivet.

Marknadsförare och företag som fokuserar på de behov och önskemål som Gen Z har kommer att ha ett stort försprång i att hålla koll på de nya tech prylarna och nya sätt att kommunicera digitalt

Här är de 5 hetaste trenderna som företag måste ha i åtanke när man utvecklar teknik för att engagera de yngsta generationerna

1. Företag och mediekanaler måste vrida på selfiepinnen mot sig själva

Selfie må ha börjat med Millennials, men det var det Gen Z som verkligen verkligen började kommunicera med bilder och video på sig själva. Både Gen Y och Gen Z fyller sina sociala medie-profiler med bilder där de delar varje ögonblick som de fångar i deras liv. De förväntar sig samma kommunikation från de företag och mediekanaler som försöker skapa ett engagemang med dem.

Den yngre generationen kommer att avfärda tråkiga ansiktslösa företag som drar ut samma budskap för att få ut sin logo och sitt varumärke. De är intresserade av personerna bakom företaget. Vissa stora varumärken har förstått detta, som Volvo med deras Zlatan-kampanj, men man kommer att behöva ta detta ett steg till och blotta sig själva och inte förlita sig på externa kändisar.

Gen Z vill se att företag och varumärken närmar sig deras sätt att kommunicera och interagera som de skulle göra med sina vänner. Det innebär att man får visa visa vad man gör just nu, bakom kulisserna. Viktigast av allt är att det är ärligt och genuint, inte för tillrättalagt och polerat. Gen Y och Gen Z söker äkthet i dem med vilka de gör affärer med.

De vill få kontakt med riktiga människor som representerar de varumärken som de köper och de vill se äkta inlägg på sociala medier, inte något polerat reklaminslag från en byrå. Något som känns uppgjort eller att för planerat kommer att diskvalificeras. Så visa dem vem du är.

Du måste vara kvick och snabb i vändningarna. Gen Z byter hela tiden favoritkanal, ena stunden är det Snapchat sen är det Pokemon GO som de slutar med för att gå till Snapchat igen och så vidare…

2. Ta reda på var barnen umgås på sociala medier för att hänga med

En stor del av Generation Y och Gen Z kan hittas på Facebook. Men där är även deras föräldrar, morföräldrar och lärare. Numera är Facebook bara ett ställe för att hålla sig uppdaterade, men de umgås i andra kanaler. Om du vill nå dessa generationer, måste du veta vilka plattformar är populära för tillfället och populariteten förändras snabbt, så håll dig i loopen.

Gen Z och Gen Y är mindre benägna att gilla traditionell reklam, och de blir irriterade om samma annonser dyker upp hela tiden på sociala medier (här får Facebook se upp som ökar sin annonsering hela tiden). De vänder sig till bloggar för att hitta information och ser på YouTube för att få omdömen och information dessa källor är deras kanaler att hitta information som de litar på. Medieföretagen måste förstå den nya generationens källor till information.

Den bästa strategin kan vara att sätta sitt varumärke med i opinionsbildning i de populära sociala medierna – men det måste vara ärligt, äkta och unikt.

3. Traditionella värderingar men ständigt mobilt uppkopplade

Gen Y och Gen Z har vuxit upp upp med avancerad teknik och sociala medier, men de eftertraktar fortfarande många av de värden som de äldre har.

En färsk global undersökning från Nielsen visar att de flesta Millennials och Gen Z planerar att gifta sig, skaffa barn och hus – men förmodligen inte så tidigt som de äldre generationerna gjorde.

Gen Z föredrar fortfarande traditionella metoder för att rekrytera till arbetslivet och företag vilket innebär att arbetsgivare måste engagera unga människor redan i skolan och visa att de finns till och har en modern organisation som passar dessa Digital Natives. De värdesätter trots allt en långsiktig trygghet och har mer konventionella förväntningar på sin anställning än man tror.

Men medan konventionella värden är viktiga för dem när det gäller arbetet måste det även omfattas med ett modernt, mobilt och molnbaserat arbetsätt. De tar för givet att det finns en trådlös kommunikation och att man alltid är ihopkopplad med hela världen genom sina smartphones och andra enheter mobila enheter.

Det är viktigt att man har en modern teknik och en digital organisation kombinerat med traditionella värderingar om man vill rekrytera de vassaste från Gen Z. 

4. Kvalitet slår varumärkeslojalitet hos den nya generationen

Gen Z har kallats företagens värsta mardröm. Detta beror på att varumärkeslojaliteten är på nedgång, de är mer benägna att hoppa från märke till märke till ett annat än tidigare generationer.

Detta har mycket att göra med deras förmåga att ta reda på fakta och många gånger är de mer pålästa än de som säljer sin vara eller tjänst. De plockar den bästa produkten framför någon gammal varumärkeslojalitet, något tidigare generationer inte gjorde så lätt då man förlitade sig på de stora varumärkena.

Det är inte lika viktigt för Gen Z att associeras med ett varumärke. De är ofta ute efter de senaste trenderna inom produkter och tjänster. De söker produkter som passar deras livsstil.

Kvalitet är kung och varumärkesrenommé är passé.

5. Det är viktigt för dem att kunna göra skillnad i världen

En sak som förbinder de yngsta i samhället med de äldre är deras önskan att göra skillnad. Men unga är mer otåliga att komma igång, de är mer toleranta mot social förändring och mer öppna för olikheter. Klass, kön och härkomst är inte så viktigt längre Gen Z, de dömmer inte lika hårt .

Gen Z och Generation Y är mer upplysta än tidigare generationer. De har båda vuxit upp med offentliga kontroverser och skandaler, för att inte tala om den globala klimatförändringen och en ökad oro över hela världen. De vill gärna vara med och rätta felen i världen, de har en stor tilltro till sig själva samt en mängd resurser för att skapa en förändring genom att samla sig i stora sociala nätverk. De har även tillgång till ny teknik som inte fanns tidigare.

Gen Z har vuxit upp i den digitala världen och de har en förmåga att använda alla moderna tekniker för att höras, de har förstått att demokrati kan utvinnas på nätet. Se bara på den arabiska våren som hade sociala medier att tacka för att man lyckades.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Många pratar om det, men få har det