Keymetrics

5 tips för piggare content marketing

Nästan alla företag gör innehållsmarknadsföring som en viktig del av sin marknadsföringsstrategi. Metoderna sitter hyfsat bra, men inlärningskurvan är fortfarande brant. Många marknadsförare börjar också märka att innehållet är trött och nött och att det blir allt svårare att hitta nya vinklar som kunderna inte redan har hört till leda. Let’s go!

Vi står inför en tuff uppgift. Flera rapporter visar att vi riskerar att bli ännu mer besvikna på försäljningssiffrorna i år jämfört med tidigare år – möjligen som en reaktion på allt återanvänt innehåll.

Men som tur är finns det hjälp att få och svaren på hur man kan lösa upp knutarna finns bara runt hörnet!

  1. Gör ett bättre jobb! Var smart! Hitta inspiration i omvärldsbevakning – ta rygg på aktuella händelser som kan ligga i närheten av din verksamhet (men inte alltid). Följ de aktuella, virala debatterna i sociala medier och gör innehåll av det- Twitter och Facebook är outtömliga källor att hämta ifrån. Ett toppenexempel är KIT. De är Sveriges första social-only nyhetsproducenter som bara gör content av det som händer i stunden på sociala medier.
  2. Dokumentera! Om du inte gjort en plan innan du satte igång så skriv ner du har gjort tidigare och gå tillbaka till det när du har en känsla av att “det här har vi nog gjort förut”. Det är ett enkelt motgift till taktiken att trycka ut lite vad som helst för att se vad som händer.
  3. Utvärdera allt. Sätt dig ner efter varje kampanj och titta på siffrorna. Vad gjorde du bra, vad var mindre bra – gör mer av det som fungerar och mindre av det du inte får lika bra utväxling av. Nu kanske du tänker “if it aint broken, don’t fix it” och vill fortsätta med beprövade metoder. Tänk om.
  4.  Konkurrensbevaka mer! En helhetsbild av målgruppsanalysen i kombination med konkurrensbevakning kan vara förvånansvärt effektivt. Förlita dig inte bara på Google Analytics. Konkurrensanalys är helt nödvändigt för att hitta det som differentierar dig, tror jag (så länge du inte använder den för att göra som alla andra förstås).
  5. Lyssna externt – inte internt. Hur kunder upplever ditt innehåll och tonalitet är mer värt än hur ledningen vill kommunicera. Du är experten på kommunikation, webb-content, marknadsbehoven och målgrupperna. Du har specialistkompetens i att anpassa innehållet utifrån och in – inte som andra kollegor som har annan expertis (dvs. tror att man ska kommunicera inifrån och ut).

Till sist: visst blir vi bättre och bättre på att utnyttja potentialen i content marketing och på en grundläggande nivå förstår vi hur viktigt bra kvalitetsinnehåll är. Men det verkar som att många företag (no offense) vilar på gamla lagrar och fortfarande inte vågar (eller vill) sticka ut.

En blogg på sociala medier som leder till din blogg på webbplatsen börjar bli ganska utdaterat (det finns mycket effektivare användningsområden för sociala medier, men det är en annan artikel).

Har du tröttnat på din blogg än?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lyssnar Facebook på våra konversationer?