Keymetrics

Telia måste locka kunder – samarbetar med Netflix

Nordens största telekombolag, Telia, försöker hitta nya sätt på vilka de ska locka till sig nya kunder i en tid då on demand-TV växer stort. Ett sätt verkar vara det nya samarbetet med Netflix, som ska ge Telias kunder direkt tillgång till tjänsten i deras TV.

Funktionen bygger på att de som använder en viss box från Telia ska enkelt, ”med ett knapptryck från fjärrkontrollen” kunna komma åt Netflix. Lite som om det vore vilken kanal som helst.

Frågan är förstås om detta lockar dem som redan har tillgång till Netflix via sin smart-TV eller Chromecast, bland annat. Man verkar inte få tillgång till tjänsten billigare som Telia-kund, så det är svårt att se detta som något som lockar nya kunder. Å andra sidan kan man få behålla nuvarande.

Oavsett så är detta också ett i raden av flera bevis på att den digitala TV:n nu håller på att bli en allt mer naturlig del av vårt TV-tittande – och att Netflix fortsätter att vara den ledande aktören.

Läs mer: MMS: En av tre har Netflix

Samarbetet med Netflix kommer att först enbart gälla kunder i Sverige och Finland, men ska ”utökas till fler länder” under 2017.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
AW för undersökningsbranschen den 6/2